Elektriker Nick Pedersen modtager DI Vendsyssels lærlingepris 2019

14. maj 2019

nick di laerlingspris

På billedet fra venstre: Lærlingekoordinator Anette H. Sørensen, Johnny Thomsen fra MAN Energy Solutions, ny udlært elektriker Nick Pedersen, Jens Christian Kristiansen fra Soft & Teknik samt Henrik Ramlov fra Mariendal Electrics.

Ny udlært elektriker Nick Pedersen fik sig noget af en overraskelse, da han mandag morgen fik overrakt den gode nyhed i værkstedet, hvor kollegaerne sprang til med lykønskninger.

Nick Pedersen er færdig med sin læretid som dele-lærling hos MAN Energy Solutions, Mariendal Electrics samt Soft & Teknik og kan nu med stolthed skrive endnu en titel på CV’et, der også omfatter at have modtaget Fagets Medalje i januar.  

De tre virksomheders baggrund for i fællesskab at uddanne en dele-lærling var at give den specialiserede virksomhed mulighed for at kunne løfte et uddannelsesansvar. På foranledning af MAN Energy Solutions så denne uddannelsesform dagens lys i 2015. En form som tiltalte Nick, og en han til ansættelsessamtalen gik meget målrettet efter.

Rollen som dele-lærling kræver omstillingsparathed, fleksibilitet, lyst til forandringer, mod, vilje og ro i maven til konstant at blive udfordret på at arbejde i tre vidt forskellige virksomheder. En anden vigtig parameter er at skulle kunne begå sig i tre forskellige kundesegmenter.

Direktør Poul Knudsgaard ved MAN Energy Solutions siger:

”Nick har til fulde har løftet opgaven med at være en del af tre kulturer, have tre sæt kolleger og har løst mange vidt forskellige slags arbejdsopgaver. Dette kræver stærke personlige kompetencer i forhold til at skulle tilegne sig meget viden.

Direktør Jens Christian Kristiansen ved Soft & Teknik, siger:

”Nick har fra første læredag levet op til alle de krav, der stilles til en dele-lærling, og han har høstet stor anerkendelse hos kunderne, uanset hvilket af de tre læresteder, han har repræsenteret. Blandt kollegerne er han yderst vellidt, og han er meget ærekær i forhold til at levere kvalitet uanset om kunden er en kollega eller slutkunden. Han kan fokusere på opgaven, og slutter ikke før den er løst”.

MAN Energy Solutions, Mariendal Electrics samt Soft & Teknik er derfor meget stolte over at have haft del i at uddanne en lærling, der modtager DI Vendsyssels Lærlingepris 2019.

Direktør Keld Ramlov ved Mariendal Electrics siger:

”Successen i dele-lærlinge formen har ført til, at MAN Energy Solutions, Mariendal Electrics samt Soft & Teknik er i gang med at uddanne yderligere to dele-elektrikerlærlinge, og er i proces med at rekruttere yderligere to af slagsen. Målet er kontinuerligt at have fire dele- elektriker lærlinge i gang”.

MAN Energy Solutions, Mariendal Electrics samt Soft & Teknik er en del af den maritime lærlingeordning ved det maritime brancheudviklingscenter og klyngesekretariat for den nordjyske maritime klynge MARCOD, hvor lærlingekoordinator Anette H. Sørensen blandt andet har til opgave at være tovholder for dele-elektrikerlærlingene. Derudover er Orskov Yard, Hirtshals Yard, Vestkajens Maskinværksted, KM Automatik, Victor, KS Maskinteknik, Alfa Laval, RASI Maskinfabrik, SeaMech og SL Power en del af lærlingeordningen, som tæller i alt 50 lærlinge.


 

Ny stor ordre til VMS Group

13. maj 2019 13:06 | Af Redaktionen/he

2sk6djqenru0p97b

Den nordjyske maritime servicevirksomhed skal levere yderligere fire generatorsæt til det amerikanske ekspeditionsrederi Lindblad Expeditions

Præcis et år efter indgåelsen af den første aftale om levering af generatorsæt bestående af GE Transportations marinemotorer har VMS Group i Frederikshavn fået yderligere en ordre på levering af fire specialdesignede generatorsæt til det andet fartøj i ekspeditionsrederiet Lindblad Expeditions polarflåde.

GE Transportation-motorerne, L250 og V250, lever op til de skrappe miljøkrav i regelsættene EPA Tier 4 og IMO Tier III uden brug af SCR-efterbehandlingssystem (Selective Catalytic Reduction) eller brugen af kemikaliet urea om bord.

Motorerne består af et opgraderet kontrolsystem, HP Common Rail brændstofsystem, to-trins turbolader og avanceret recirkulation af udstødningsgas (EGR). Kombinationen af ingen SCR-efterbehandling, ingen doserings- og overvågningsudstyr eller urea-tanke sparer op til 75 pct. plads ombord på fartøjet og dermed også alle de udgifter, der er forbundet med indkøb, installation samt vedligeholdelse af dette ekstra udstyr.

Design af generatorsæt

Den første motorordre til Lindblad Expeditions er netop blevet leveret i foråret 2019, mens den nyeste ordre er planlagt til levering i foråret 2020. Udover salget af motoren står VMS Group for at opbygge og designe hele generatorsættet, herunder såvel design af bundrammer som de tekniske beregninger af vibrationer og støjniveauer samt montage og idriftsættelse ombord på det nye ekspeditionsskib.

Skibet, der endnu er unavngivet, bliver det tiende i Lindblad-flåden og bygges på det norske Ulstein Værft.

- VMS Group har igennem flere år udført fremragende og pålidelig service på vores fartøjer, og nu har de bevist, at de også kan levere en samlet motorløsning, siger Chris Foong, underdirektør for fleet operations hos Lindblad Expeditions.

2y2ffs6guiicr4ib
Foto: Det nye generatorsæt er både designet og opbygget af danske VMS Group. Noget af det, der især bemærkes, er den markante bundramme med dobbeltophæng, der sikrer et meget lavt vibrationsniveau. Foto/eframe.dk.

Store krav til design

Både støj og vibrationer er dæmpet betydeligt i det nye generatorsæt-design, der leveres af VMS Group. Dette er ikke uden betydning for et rederi, der tilbyder sine gæster at komme helt tæt på dyrelivet, blandt andet i havene omkring Antarktis.

- Ikke mindst de store krav til reduktion af støj og vibrationer stiller nogle særlige krav til designet. Her kommer synergien i vores mange kompetencer virkelig i spil, og de erfarne folk i vores engineering-afdeling har arbejdet hårdt for at finde frem til den mest optimale løsning, siger Kim Rasmussen, salgsdirektør i VMS Group, og fortsætter:

- Det faktum, at denne motor opfylder de strenge krav til reduktion af NOx og sodpartikler, der er fastsat af EPA Tier 4 og IMO Tier III, er et vigtigt kriterium for Lindblad Expeditions i deres valg af motoren fra GE Transportation.


 

Efterspurgte skibsmaskinister på MARTEC forener studie-, arbejds- og familieliv

Martec 19 03 20148941

Mange af skibsmaskinisterne har typisk livserfaring, en del sømil bag sig, en familie og et job at passe, når de vælger at videreuddanne sig som skibsmaskinist på MARTEC. Derfor valgte MARTEC, i samarbejde med søværnet og industrien, i efteråret 2018 at udbyde uddannelsen som et e-læringsforløb og dermed gøre det mere attraktivt for potentielle studerende fra hele landet at søge ind på uddannelsen.

”Det er lykkedes os, at tilrettelægge et e-læringsforløb med undervisningsmateriale tilpasset denne undervisningsform. Det har været vigtigt for os, at vi opnår mindst samme kvalitet i undervisningen som på de tidligere gennemførte traditionelle forløb, med tilstedeværelsesundervisning. Derfor har vi også koblet kompetente undervisere på, som i samarbejde med en pædagogisk konsulent har erfaring med undervisningsformen, der har stort fokus på vejledning og feedback,” fortæller vicedirektør på MARTEC, Brian Thomsen, og fortsætter:

”Det er vigtigt for os at vise den studerende, at selvom han eller hun ikke er tilstede på skolen hver dag, er den studerende stadig en del af MARTEC. Det betyder, at der skal være mulighed for løbende kontakt med undervisere og medstuderende, bl.a. for at skabe rammerne for det størst mulige læringsudbytte.”

På MARTEC er de altså forberedte på at få studerende tilbage på skolebænken, som har flere års erfaring fra arbejdsmarkedet, og udsigt til en livsændrende opkvalificering.

Fleksibel uddannelse

Uddannelsen strækker sig over 40 uger, hvor den studerende har tre teoretiske moduler af hver 10 ugers varighed. I løbet af disse 10 uger er den studerende tilstede på MARTEC i de 2 første uger og de 2 sidste uger. I de mellemliggende 6 uger bliver den studerende fjernundervist. Dette foregår gennem undervisningsvideoer, læsning, løbende dialog med underviserne og aflevering af opgaver. Uddannelsen afsluttes med 10 ugers sejlende praktik, som kan afvikles sideløbende med uddannelsens teoretiske moduler.

Martin Mogensen er til dagligt bosat i Herning med sin familie og sejler for ESVAGT, hvor han fik arbejde i forbindelse med optagelse på studiet, og fortæller her om hans oplevelser med studiet:

”Det er ikke et studie hvor man bare kan læne sig tilbage! Det kræver masser af selvdisciplin, evnen til at strukturere sin tid og en stor arbejdsindsats. Jeg har, i det omfang det har været muligt, arbejdet mig lidt foran i studieplanen, i de uger jeg har været i land og til stede på skolen. På den måde har arbejdsbelastningen med studiet været lidt mindre, når jeg har været ude og sejle.” fortæller Martin Mogensen.

De studerende får gennem uddannelsen et gennemgående kendskab til skibes opbygning og tekniske udrustning. De lærer at drive og vedligeholde de tekniske installationer om bord, betjene motorer, elektrisk udstyr, hydrauliske systemer samt kedel- og køleanlæg. Undervisningen er både teoretisk og praktisk funderet, med høj vægt på det tekniske. Men da Skibsmaskinisten skal kunne fungere som leder og løfte et stort ansvar i maskinrummet, er der også fokus på ledelse på uddannelsen. Efter endt uddannelse kan Skibsmaskinisten efter nogle år til søs fungere som maskinchef om bord på mindre handelsskibe.

”Det er et godt studie, hvor vi har en rigtig god kontakt med underviserne. Jeg kan varmt anbefale andre at tage uddannelsen til Skibsmaskinist på MARTEC, i så fald man går med tankerne om at tage springet og videreuddanne sig,” slutter Martin Mogensen.

MARTEC har med stor succes gennemført første hold af Skibsmaskinisten som e-læringsforløb, og ser frem til at byde næste hold velkommen til August, hvor du stadig kan nå at søge ind.

Fakta

MARTEC er et maritimt og polyteknisk uddannelsescenter som udbyder alle de maritime uddannelser i Danmark. Uddannelserne spænder fra grunduddannelser til videregående polytekniske og nautiske uddannelser. Institutionen udbyder skibsassistent, HF-søfart, skibsmaskinist, maskinmester, sætte-, kyst eller fiskerskipper, samt skibsføreruddannelserne. MARTEC administrerer også Skoleskibet DANMARK og driver en omfattende kursusvirksomhed med fokus på certifikatgivende kurser inden for det maritime, offshore og vindenergiområdet.

MARTEC og Skagen Skipperskole blev den 1. juli 2017 sammenlagt med henblik på at styrke udbuddet af de maritime uddannelser i den nordjyske region og kan nu tilbyde alle de maritime uddannelsesretninger. Også den maritime studentereksamen (HF-Søfart), som tilbydes sammen med Frederikshavns Gymnasium, er styrket, og eleverne tilbydes nu indkvartering på MARTECs skolehjem i trygge og kontrollerede rammer. Mere information på www.martec.dk

Kontaktpersoner

Direktør Pia Ankerstjerne; tlf.: 9620 8888; e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Kommunikations- og marketingmedarbejder René Kæseler; tlf.: 3012 3358; e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Kilde: https://www.martec.dk

Bladt Industries lander trecifret millionordre

29. april 2019 | Af metal-supply.dk

illustration

Bladt Industries og Frederikshavn Havn har netop indgået en trecifret millionkontrakt på opførelsen af en ny olieterminal, som skal bygges på den nye del af havnen i Frederikshavn. De oplyser parterne i en pressemeddelelse.

Etableringen af den nye olieterminal er et turnkey-projekt, der indebærer, at Bladt leverer alt fra design og konstruktion til idriftsættelse af havnens nye terminal, herunder anlæg, afvanding, beton, tanke, rør, el, styring og automationsarbejder.

- Vi har i samarbejde med Stena Oil haft et tæt forhandlingsforløb med Bladt Industries, og vi er glade for, at vi er nået til enighed med Bladt om aftalen om opførelsen af den nye terminal. Det glæder os, at det er Bladt Industries, som har vundet opgaven, da de har mange års erfaring med opførelse af terminalanlæg. Vi ser frem til at komme i gang med byggefasen, så vi kan få terminalen idriftsat i slutningen af 2020, udtaler Mikkel Seedorff Sørensen, administrerende direktør hos Frederikshavn Havn.

Olieterminalen kommer til at bestå af 11 lagertanke, og med en samlet kapacitet på 74.400 m3 til maritime produkter og spulevand bliver anlægget Skandinaviens største. Derudover vil der blive etableret lastefaciliteter, pumpestation og rørledningssystem til import og eksport af både marine diesel og heavy fuel, centralvarmeanlæg samt stabsfaciliteter.

Planlægningsarbejdet er allerede påbegyndt, og i løbet af sommeren 2019 vil Bladt være synlige på havnen i Frederikshavn.

- Vi er glade for den aftale, vi har indgået med Frederikshavn Havn. Vi har altid haft gode samarbejdsrelationer med havnen, og det er vi absolut også sikker på, vi vil have med dette projekt, afslutter Kim Bringsjord, senior vice president hos Bladt Industries.

Terminalen skal stå færdig og være klar til drift ultimo 2020, hvor den skal lejes og drives af Stena Oil.


 

Skoleskibet DANMARK fremtidssikres ved stort renoveringsprojekt

23. april 2019 | Af Martec

TopNyhed 1

En af landets smukkeste repræsentanter står over for en omfattende restaurering. Skoleskibet DANMARK, som har sejlet siden 1933, står over for en større renovering og modernisering af agterskibet. Tilsammen har store danske fonde, heriblandt flere store maritime fonde, støttet projektet med næsten 20 millioner kroner.

Renoveringen vil finde sted på Esbjerg Shipyard A/S, som har vundet EU udbudsrunden, hvor flere danske værfter har givet tilbud på det komplicerede projekt. Renoveringen skal i høj grad udføres med den største respekt for skibets historie og oprindelige interiør.

”Vi glæder os til samarbejdet med Esbjerg Shipyard A/S, som vandt udbudsrunden og ser frem til at se det færdige resultat af arbejdet på skibet,” fortæller Pia Ankerstjerne, direktør på MARTEC, og fortsætter: ”Det er virkelig fantastisk at opleve den entusiasme og kærlighed til skibet, der ligger bag den store støtte skibet modtager. Skoleskibet tiltrækker ildsjæle, som gør det muligt, sammen med dedikerede besætningsmedlemmer, fondenes donationer og statens opbakning, at bevare dette helt unikke danske skib for de fremtidige generationer. Tak til alle for dette.”

Med donationer fra Den A.P. Møllerske Støttefond, Lauritzen Fonden, Hempel Fonden, Augustinus Fonden og Dampskibsselskabet Norden A/S // Orients Fond, er projektet gjort muligt.

Projektet

Skibets historie, traditioner og smukke fremtoning understreger vigtigheden af, at moderniseringen sker med hensyntagen til skibets æstetik, således at de smukke rammer bevares til eftertiden. Samtidigt skal moderniseringen sikre et stærkt og fremtidssikret skib, som lever op til moderne navigations- og kommunikationsstandarder, som skibets elever efter endt uddannelse kan forvente at møde på et nutidigt handelsskib. Teakdækket udskiftes, men det oprindelige interiør bevares eller restaureres hvor muligt og udtjente materialer udskiftes. El- og IT infrastruktur opdateres, fryse -og kølefaciliteter renoveres og en gennemgribende modernisering af broen gennemføres.

Efter årets togt sejler skibet omkring den 1. juli 2019 ind til Esbjerg Shipyard A/S, hvor arbejdet gennemføres indtil december 2019. Skibet vil således være i topform til sit fortsatte virke som en stolt repræsentant for Det Blå Danmark. Allerede i foråret 2020 påbegyndes det næste store togt, som denne gang forventes at have kurs mod OL i Tokyo.

Projektansvarlig hos Esbjerg Shipyard A/S, Brian Mose, som i lighed med mange andre i Danmark har stor veneration for Skoleskibet DANMARK ser frem til, sammen med sit team, at bidrage til at skibet kan sejle i mange år i fremtiden, og udtaler:

”Vi sætter en stor ære i at arbejdet gennemføres med stor nøjagtighed, nænsomt og med hensyntagen til at det er et dansk klenodie, der skal præsentere Danmark i mange år fremover. Det er en helt særlig oplevelse af få et projekt som dette. Vi glæder os alle sammen til arbejdet og er stolte over på denne måde at kunne bidrage til skibets fortsatte drift.”

Maritim fremtid

En maritim fremtid starter på MARTEC med en grundlæggende maritim uddannelse. Uddannelsen kan gennemføres på land eller til søs ombord på Skoleskibet DANMARK.
Cirka en fjerdedel af eleverne om bord på Skoleskibet DANMARK kommer fra HF-Søfart uddannelsen. Med en HF Søfart får eleverne en traditionel studentereksamen, kombineret med en maritim håndværksmæssig uddannelse.

”Det er noget helt særligt for danske unge at kunne tage den grundlæggende maritime uddannelse som ubefaren skibsassistent ombord på Skoleskibet DANMARK, og for de studerende på HF-Søfart giver togtet konkret og praktisk erfaring med søfarten, som et led i den praktisk orienterede maritime studentereksamen. De mange, mange elever, der igennem tiden er uddannet om bord, glemmer det aldrig, og mange vender gang på gang tilbage, for at bidrage til skibets drift og udvikling,” siger Pia Ankerstjerne.

På HF Søfart kombineres klasseundervisning, værkstedsarbejde, maritime oplevelser og studiebesøg med et togt på Skoleskibet DANMARK. En maritim uddannelse på HF Søfart og Skoleskibet DANMARK er et direkte springbræt til alle maritime uddannelser som f.eks. maskinmester eller skibsfører eller til en anden universitetsoverbygning. Den maritime baggrund giver adgang til særdeles gode, interessante og vellønnede job på land og til søs.

OM MARTEC

MARTEC er et maritimt og polyteknisk uddannelsescenter som udbyder alle de maritime uddannelser i Danmark. Uddannelserne spænder fra grunduddannelser til videregående polytekniske og nautiske uddannelser. Institutionen udbyder den grundlæggende maritime uddannelse som skibsassistent, maritim student (HF-søfart), skibsmaskinist, maskinmester, sætte-, kyst eller fiskerskipper og skibsfører uddannelserne. MARTEC administrerer Skoleskibet DANMARK og driver en omfattende kursusvirksomhed med fokus på certifikatgivende kurser inden for det maritime, offshore og vindenergiområdet.

MARTEC kan således tilbyde alle de maritime uddannelsesretninger til unge i den nordjyske region.

Mere information på www.martec.dk

OM Esbjerg Shipyard A/S

Esbjerg Shipyard A/S tilbyder blandt andet

  • Dokning af alle slags skibe i to flyde-dokke, op til 120 m længde, 19,5 m bredde og 4.500 t
  • Nybygning af skibe, f.eks. Crew Boats/CTW, Supply Vessels, Survey Boats
  • Seafastning
  • Reparation og service af alle typer fartøjer

Esbjerg Shipyard A/S er en del af Granly Gruppen, der består af en række højtspecialiserede virksomheder, som alle har deres udgangspunkt i GRANLY Smede- og Maskinfabrik og beskæftiger op mod 500 medarbejdere i Danmark, Europa og Asien, som arbejder inden for vindindustrien, motor- og maritime aktiviteter samt landbrug og støberivirksomhed.