Udlært dele-elektrikerlærling modtager medajle og legat

MARTIN Einsbor 22.12.20b

Elektriker Martin Einsbor får svendebrev underskrevet af tre læresteder. Mariendal Electrics, Soft & Teknik samt MAN Energy Solutions lykønsker i fællesskab den nye elektrikersvend, der har lagt svendestykke på EUC Nord.

Martin Einsbor har som dele-lærling været i lære hos de tre virksomheder igennem hele læretiden. Martin har haft et komprimeret lærlingeforløb på kun to år og elleve måneder, hvilket ikke har forhindret ham i at opnå flotte karakterer på alle skoleophold og sidst har han lavet et flot svendestykke, hvor han opnåede topkarakteren 12. 

Hvorfor finder en lærling en dele-læreplads interessant, spørger mange om. Svaret herpå kommer klokkeklart fra Martin. 

”Det er enormt udfordrende at være en del af flere virksomheder, at have tre hold kolleger, og allerbedst muligheden for igennem læretiden at arbejde i tre vidt forskellige virksomheder og derigennem blive klog på, hvor ens faglige interesser ligger, så jeg nu som nyudlært allerede ved, hvilke fagområder jeg gerne vil arbejde med, og hvilken slags virksomhed, jeg kan se mig selv i” fortæller Martin Einsbor.

Martin Einsbor har været lærling under den maritime lærlingeordning ved MARCOD, der faciliteres af lærlingekoordinator Anette H. Sørensen. 

”Det kræver en del personlige kompetencer at være dele-lærling”, fortæller Anette H. Sørensen. ”Lærlingen skal især være meget omstillingsparat og fleksibel, da vi med kort varsel  kan finde på at flytte ham fra en virksomhed til en anden. Baggrunden for de nogle gange meget hurtige skift ligger i, at virksomhederne, der deler lærlingen, har stort fokus på at udfordre lærlingen fagligt. Kommer der pludselig en spændende opgave ind, ændres turnusplanen, og lærlingen roterer. På den måde udvikles lærlingen fagligt, og den personlige udvikling følger samtidigt med” slutter Anette H. Sørensen.

Som udgangspunkt planlægges der ophold af tre måneders varighed hos hver virksomhed, inden lærlingen roterer videre. De hurtige skift er derfor ikke hverdag, men en del af konceptet, som virksomhederne snakker meget med ansøgerne om i rekrutteringsfasen.

Ud over den flotte afsluttende præstation til svendeprøven har Martin modtaget et legat fra de tre læremestre på kr. 10.000 med begrundelse i at levere opgaver i super kvalitet, være en fantastisk kollega og lærling, der til fulde lever op til værdier om samarbejde, engagement og ordentlighed.

Martin er desuden af TEKNIQ Arbejdsgiverne blevet tildelt Fagets Medalje i anerkendelse af arbejdsindsats og dygtighed i læretiden.

Thomas B. Mortensen, afdelingsleder i Mariendal Electrics fortæller, at deling af lærlinge er en stor gevinst for virksomheden, og påstanden begrundes yderligere, når man som i Martins tilfælde ser det høje faglige niveau.

Øvrige virksomheder i den maritime lærlingeordning tæller desuden Orskov Yard, Hirtshals Yard, Vestkajens Maskinværksted, EnTech Marine, KM Automatik, KS Maskinteknik, RASI Maskinfabrik, Victor Energi- og Køleteknik, SeaMech og Alfa Laval.

MARTIN Einsbor 22.12.20b

På billedet fra venstre:

Karsten F. Kristiansen fra Soft & Teknik, Johnny Thomsen fra MAN Energy Solutions, ny udlært Martin Einsbor, Thomas B. Mortensen fra Mariendal

2c fra Frydenstrand skoleafdeling julepynter hos MAN Energy Solutions

IMG 0018 8fa4aa50896a04e9340a4cdec37e75e6

MAN Energy Solutions i Frederikshavn har som et led i et virksomheds-skole samarbejde adopteret 2c. Overordnet er målet med samarbejdet, at eleverne får tætte relationer til det nærtliggende erhvervsliv, og samtidig understøtter undervisningen i et læringsrum, hvor eleverne får en oplevelse af at koble teoretiske færdigheder i en praktisk kontekst.

Samarbejdet faciliteres af erhvervsplaymaker Tommy Lund Christensen, Frederikshavn Kommune og maritim lærlingekoordinator Anette H. Sørensen, MARCOD, og læringsaktiviteterne på det enkelte klassetrin opfyldes i tæt samspil med klasselærer Helle Thumann Frederiksen.

Klassens første besøg hos MAN ES har grundet CV-19 været udsat flere gange, men under hensyntagen til skrap overholdelse af alle Corona retningslinjer, byder Site Manager Thomas Leander og lærlingeansvarlig John Ditlev velkommen til et hold forventningsfulde og nissehueklædte elever, der glæder sig til at kigge indenfor i den store røde bygning med MAN logoet.

Forud for besøget har det været aftalt, at faget billedkunst skulle være omdrejningspunkt for næste besøg, og eleverne har derfor de sidste uger i klassen lavet julepynt, som de nu har pyntet op med forskellige steder på virksomheden. I kantinen pryder flettede hjerter juletræet, og i receptionen hænger der kræmmerhuse og stjerner.

- Vi har i fremtiden brug for arbejdskraft, og der skal være nogen til at tage over, hvorfor vi skal tænke langsigtet i forhold til rekruttering. Vi vil gerne gøre os attraktive som virksomhed, og ved at indgå relationer fra tidlig skolealder ønsker vi at være med til at hjælpe den unge, når han/hun skal træffe det kvalificerede uddannelsesvalg, siger Site Manager Thomas Leander, der har glædet sig til elevernes besøg.

For eleverne er det stort at kunne komme indenfor på virksomheden, også selv om de endnu har til gode at få afprøvet de sikkerhedssko, som de ved, der er indkøbt til dem. Næste besøg skulle gerne åbne for en tur rundt i produktionen og på kontorerne, og indtil da husker de alle helt sikkert den julegodtepose, som de fik med hjem i julegave af deres adoptiv virksomhed. 

Rekordmange piger på maritim uddannelse: Anna og Rosa drømmer om at sejle

Foto: Anders Hestbek

Søndag var der introdag for elever på Maritim Student-uddannelsen i Frederikshavn. I år er halvdelen af eleverne piger

En gymnasial uddannelse med fokus på det maritime – krydret med et togt med skoleskibet Danmark. Det er, hvad 33 elever på Maritim Student-uddannelsen kan se frem til.

Søndag var der introdag for eleverne på uddannelsen, der er resultatet af et samarbejde med Frederikshavn Gymnasium og MARTEC. Her blev de nye elever og deres forældre indlogeret på skolehjemmet, hvor de sammen skal tilbringe den første dag.

De maritime erhverv er traditionelt set domineret af det mandlige køn, men i år har rekordmange piger søgt ind på uddannelsen i Frederikshavn, og halvdelen af eleverne på årgangen er piger.

En af dem er 16-årige Anna Eskerod fra Skagen.

- Jeg vil gerne være noget indenfor skibsverdenen, og så tænkte jeg, at det kunne være en god oplevelse. Jeg glæder mig til at møde nye mennesker og komme ud og sejle, siger Anna Eskerod, der også havde overvejet at uddanne sig til lastbilmekaniker.

 

Foto: Anders Hestbek

Også 17-årige Rosa Marie Jensen fra Aalborg er blandt de nye elever på uddannelsen. Hun drømmer om at komme ind til Søværnet.

- Man er sammen på en anden måde, når man sejler. Fællesskabet er også bedre, end hvis det var på en normal arbejdsplads, siger hun.

Udover maritim og gymnasial undervisning har eleverne blandt andet mulighed for at prøve kræfter med sejlads, kajak, stand up paddle board og crossfit. Eleverne kan desuden arbejde på et studiejob hver mandag og onsdag morgen.

Kilde: TV2 Nord / Dato: 9. august - 2020

180 meter lang flydedok er nu på plads i Frederikshavn

En kæmpe investering på mere end 100 millioner kroner er nu sejlet på plads i Frederikshavn. Den 180 meter lange flydedok er kommet

Det har taget 15 måneder at bygge den 180 meter lange flydedok, Dock 5, som koster over 100 millioner kroner. Nu, efter 25 dages sejlads fra Tyrkiet, har den nået sit mål på Orskov Yard i Frederikshavn, hvor modtagelseskomiteen er sejlet ud for at møde den.

- Det er helt vildt. Jeg har jo glædet mig enormt. Der har været op- og nedture undervejs, men det her er absolut en super god dag, siger Lars Fischer, Direktør, Orskov Yard. 

Ud over at øge kapaciteten, så kan dokken tage skibe ind, som stikker dybere end de andre dokker på Orskov Yard, og så er det nyt.

- Vi ved det alle sammen. Ældre udstyr bruger du flere penge på at vedligeholde. Her er alt nyt. Det vil sige, at vores vedligeholdelsesomkostninger på den her, skulle være lave, forklarer Lars Fischer. 

Borgmester glæder sig over maritime-arbejdspladser

Det går godt i den maritime branche i Frederikshavn. Havnen udvider, og store borerigge kommer til byen for at bliver serviceret eller hugget op. Dertil en ny flydedok til byen. Det betyder arbejdspladser, og det gør borgmesteren godt tilfreds.

- I de her tider, hvor vi både får Thyra-felterne ind og hvor der er arbejdspladser i det, og Orskov får sådan en stor dok - selvfølgelig også med henblik på at skabe arbejdspladser, der er det svært ikke at smile om morgenen, siger Birgit S. Hansen (S).

Bugserbåden skubber den nye dok det sidste stykke ind til kajen i Frederikshavn. Den nye flydedok afløser en gammel flydedok, som blev over 100 år gammel. Direktøren vil dog ikke love at det samme kommer til at ske med den nye.

- Jeg kan ikke love dig, at den bliver 100 år, men 50 år skulle det i hvert fald gerne blive - og måske lidt mere, siger Lars Fischer.

Kilde: TV2 Nord / Dato: 8. august - 2020

Alt fra madrasser til møtrikker skal væk: Tyra Øst skaffer arbejdspladser til Frederikshavn

Når platformen Tyra Øst skal ophugges og tømmes for inventar i Frederikshavn, så gavner det hele byen.

Natten mellem mandag og tirsdag ankom første del af Danmarks største gas- og oliefelt til Frederikshavn Havn.

Tyrafeltet, som gas- og oliefeltet rettelig hedder, har i 35 år været Danmarks største leverandør af naturgas. Platformen, der tidligere blandt andet har været hjem for omkring 100 medarbejdere på Tyra Øst i Nordsøen, skal tømmes for alt inventar og ophugges ned til mindste møtrik.

Ophugningen af Tyra Øst bliver Danmarkshistoriens største offshore genanvendelsesprojekt og skal ophugges og genanvendes af M.A.R.S. på Frederikshavn Havn.

- Vi forventer, at det vil generere 150-200 arbejdspladser i direkte M.A.R.S.-regi, siger Kim Thygesen, der er direktør for M.A.R.S. i Europa.

Nyt Tyrafelt i 2022

I 35 år har Tyrafeltet stået ude i Nordsøen. Stålkonstruktionerne på hele Tyrafeltet vejer det samme som tretten Eiffeltårne, så i løbet af årene er benene sunket fem meter ned i havbunden. Det betyder, at platformene ikke længere er sikre. Store bølger vil nemlig kunne nå op på platformen, hvor folk arbejder. Derfor skal første del af Tyrafeltet nu ophugges.

- Det, at der er nye arbejdspladser i udsigt, at de kommer nu her, betyder noget for os – hver eneste arbejdsplads betyder noget, siger borgmester i Frederikshavn Kommune, Birgit S. Hansen (Socialdemokratiet).

Bag nedrivningen står det franske olieselskab Total, der forventer at genanvende 95 procent af materialet fra Tyra Øst.

- Derfor har vi lavet et stort arbejde i at bedømme værfter – her var Frederikshavn bedst, siger Morten Hesselager, der er projektdirektør på Tyra-genopbygningen for Total.

Ny del ankommer i weekenden

Den anerkendelse, Frederikshavn havn har nu, er ikke kommet fra den ene dag til den anden. I flere år har Frederikshavn Kommune investeret stort i havnen.

- Og så har vi været ude og se, om vi kunne tiltrække nogle store virksomheder, der har nogle store arbejdspladser med, og det er frugten af det arbejde, vi ser her, siger Birgit S. Hansen (Socialdemokratiet).

Selvom arbejdet med Tyrafeltet ikke er gået i gang endnu, så er det ikke sikkert, at det altid vil være det største danske projekt.

- Jeg synes, at interessen for vores set-up her i Danmark har været ekstremt stor, og det er vi meget taknemlige for, fordi det sætter os på verdenskortet, og jeg er sikker på, at det her ikke er det sidste projekt, vi får, siger Kim Thygesen.

Total, der står for nedtagningen af Tyrafeltet, regner med, at den næste del af feltet ankommer til Frederikshavn i weekenden.

Kilde: tv2nord.dk