MAN Energy Solutions lykønsker to nyudlærte skibsmontører

Kasper M. Christensen og Matias R. Ankerlund har fået indfriet en årelang drøm. Svendebrevet som skibsmontør er i hus - ovenikøbet med super flotte resultater.

Skibsmontøruddannelsen er ikke et tilfældigt valg. Kasper har kørt motocross i mange år, og Mathias har forud for skibsmontøruddannelsen taget en cykelmekanikeruddannelse. De har begge olie og mekanik i blodet og brænder for at arbejde med store ting. Et ønske der indfries, når arbejdet foregår ombord på skibe, hvor alt er større dimensioneret end cyklen og crossmaskinen. 

Lærlingene er omfattet af den maritime lærlingeordning, der huses af MARCOD. Ordningen omfatter en rotationsordning blandt skibsmontørlærlingene. Her har Kasper været i rotation hos Hirtshals Yard, mens Matias har været i rotation hos Orskov Yard. Formålet med at komme i rotation er at dygtiggøre og bygge kompetencer på lærlingen. En sidegevinst for lærlingen er at danne netværk, som han/hun kan gøre brug af, når man som nyudlært skal ud og finde job. Et scenarie, der kan blive aktuelt for begge nyudlærte, alt efter hvilke muligheder, der åbner sig hos MAN Energy Solutions.   

  • Vi har strategisk besluttet, at vi VIL lærlinge, da vi kan se, at vi får en udfordring med medarbejdere i fremtiden, udtaler Poul Knudsgaard, Direktør ved MAN Energy Solutions i Frederikshavn. Vi har derfor besluttet at ”sætte svende i banken” ved at uddanne flere lærlinge end vi pt. kan tage ind som svende, slutter Poul Knudsgaard, der er stolt af at være med til at uddanne ikke kun til egne rækker, men til branchen.

Som skibsmontørlærling hos MAN Energy Solutions er man med svendene på rejsejobs rundt omkring i verden. En arbejdsform som Matias og Kasper er blevet hooked på, og som de gerne vil forfølge i nogle år.

  • Opvokset i Hirtshals med en far som fisker, har jeg fra barnsben haft interesse for skibe og oplevet, hvor spændende den maritime branche er, fortæller Kasper M. Christensen. I min læretid har jeg haft en del rejsearbejde, som jeg har fundet tiltrækkende, og jeg glæder mig derfor til, at jeg om kort tid starter som nysvend hos SL Power, hvor jobbene er både i Danmark og udlandet. Skibsmontøruddannelsen har været et perfekt uddannelsesvalg. Den har bredde og giver mulighed for at opleve verden. Kan det blive meget bedre, slutter Kasper M. Christensen.

Lærlingene har været omfattet af den maritime lærlingeordning, der huses af MARCOD, og som omfatter i alt 50 lærlinge ansat henholdsvis hos Orskov Yard, MAN Energy Solutions, Hirtshals Yard, Soft & Teknik, Mariendal Electrics, Vestkajens Maskinværksted, KM Automatik, Victor, KS Maskinteknik, Alfa Laval, RASI Maskinfabrik, SeaMech og SL Power.

Kasper og Matias 08.02

På billedet fra venstre:

Lærlingeansvarlig John Ditlev, Matias R. Ankerlund og Kasper M. Christensen

Skoleskibet DANMARK får en saltvandsindsprøjtning

6. februar 2019 | af martec.dk

b5rqejlftbkrzkfnwsts

Gavmild støtte fra en række af de store danske maritime fonde gør det muligt for MARTEC at igangsætte en gennemgribende renovering og modernisering af et af Danmarks mest prominente klasseværelser, Skoleskibet DANMARK. Skoleskibet DANMARK er et national klenodie, der siden 1933 har uddannet og dannet et stort antal unge mennesker, som gennem sejlads med skibet har fået indsigt i og forkærlighed for Det Blå Danmark.

At skibet, trods sin fremskredne alder, fortsat er relevant i dagens moderne uddannelser, demonstreres tydeligt af den velvillige støtte fra de maritime fonde, der tilsammen har doneret knapt 20 mio. kr. til renoveringen og moderniseringen af skibets agterskib. Projektet støttes således af Den A.P. Møllerske Støttefond, Lauritzen Fonden, Hempel Fonden, Augustinus Fonden og Dampskibsselskabet Norden A/S // Orients Fond.

Hans Kongelige Højhed Prins Joachim er skibets protektor og MARTEC varetager som skibets reder den daglige drift på vegne af skibets ejer, som er den danske stat. Staten finansierer den resterende del af projektet, som påbegyndes i juli 2019 umiddelbart efter Skoleskibets årlige togt.

Skoleskibet DANMARK har en stolt tradition inden for maritim uddannelse og dannelse og udover at uddanne skibsassistenter, varetager skibet i stigende grad repræsentative formål for den danske stat og deltager i erhvervsfremstød for dansk erhvervsliv. Skibets historik og traditioner samt smukke fremtoning gør det yderst vigtigt at moderniseringen sker med hensyntagen til skibets æstetik, således at de smukke rammer bevares til eftertiden. Samtidigt skal moderniseringen sikre at uddannelsen gennemføres med topmoderne udstyr og sikkerhedsfaciliteter, som afspejler de standarder, som skibets elever efter endt uddannelse kan forvente at møde på et nutidigt handelsskib. Således bevares det oprindelige interiør, og udtjente materialer udskiftes. El- og IT infrastruktur opdateres, fryse -og kølefaciliteter renoveres og en gennemgribende modernisering af broen gennemføres. Ved projektets afslutning vil skibet siden 2012 have gennemgået en gennemgribende renovering fra agter til stævn og være i topform til sit fremtidige virke som en stolt repræsentant for Det Blå Danmark.

Direktør for MARTEC, Pia Ankerstjerne er meget taknemmelig over de flotte donationer, der er blevet skibet tildelt: ”Det er virkelig en fantastisk følelse at opleve den entusiasme og kærlighed til skibet, der ligger bag den store støtte skibet oplever. Det er noget helt særligt for danske unge at kunne uddanne sig som skibsassistent ombord på Skoleskibet DANMARK. De mange, mange elever, der igennem tiden er uddannet om bord glemmer det aldrig - og mange vender gang på gang tilbage for at bidrage til skibets fortsatte drift og udvikling. Skoleskibet tiltrækker ildsjæle, der bidrager med masser af frivillig arbejdskraft, og de gør det muligt, sammen med dedikerede besætningsmedlemmer, fondenes donationer og statens opbakning, at bevare dette helt unikke danske skib for de fremtidige generationer. Tak til alle for dette.”

Med moderniseringsprojektet er Skoleskibet DANMARK klar til nye eventyr og MARTEC forventer at skibet skal på sin første tur nogensinde over Stillehavet i forbindelse med de Olympiske Lege i Tokyo i 2020. Her vil skibet udgøre en unik og smuk markedsføringsplatform for erhvervsledere, atleter, politikere og myndigheder under OL i Tokyo.

Fakta om skibet:

Bygget: 1932 Længde: 74.4 m
Besætning: 15 Elever: 80
Dybgang: 5.2 m Sejl: 27 stk.
Bredde: 10 m Tovværk: 8000 m
Største mastehøjde over vandlinjen: 38.6 m Tovender: 236 stk.
Hovedmotor: Frichs 357 kW Hjælpemotor: Scania 2 x 208 kW
Elektricitet: 220V Tankkapacitet (gasolie): 48 t
Ferskvandsproduktion: 10 t i døgnet Tankkapacitet (ferskvand): 110 t

Fakta om MARTEC

MARTEC er et maritimt og polyteknisk uddannelsescenter som udbyder alle de maritime uddannelser i Danmark. Uddannelserne spænder fra grunduddannelser til videregående polytekniske og nautiske uddannelser. Institutionen udbyder skibsassistent, HF-søfart, skibsmaskinist, maskinmester, sætte-, kyst eller fiskerskipper, styrmand og skibsfører uddannelserne. MARTEC administrerer også Skoleskibet DANMARK og driver en omfattende kursusvirksomhed med fokus på certifikatgivende kurser inden for det maritime, offshore og vindenergiområdet.

MARTEC og Skagen Skipperskole blev den 1. juli 2017 sammenlagt med henblik på at styrke udbuddet af de maritime uddannelser i den nordjyske region og kan nu tilbyde alle de maritime uddannelsesretninger. Også den maritime studentereksamen (HF-Søfart), som tilbydes sammen med Frederikshavns Gymnasium, er styrket, og eleverne tilbydes nu indkvartering på MARTECs skolehjem i trygge og kontrollerede rammer.


 

ORSKOV YARD expands the dock capacity considerably

5 februar 2019 | Af: orskov.dk

DSC06183 800x600

Orskov Yard have contracted a newbuild floating dock at Hat-San shipyard in Turkey. The Shipyard will start construction in the Spring 2019, and the floating dock will be delivered in June 2020 at the shipyard.

Late 2020 the floating dock will be placed at a new constructed pier adjent to the Orskov Yard North facilities. The floating dock is designed with focus on easy operation, safe working environment and reduced impact on the surrounding environment. All equipment such as cranes, pumps and will be driven by high voltage shore power. Furthermore, dock power supply to docked ships can be supplied by the onboard power system.

MAIN PARTICULARS:

Length overall: 180 m
Breadth inside: 30 m
Depth: 14 m
Design draught: 13 m
Draught above keel blocks: 8.5 m
Lifting capacity: 10,000 t
Cranes: 2 x 10 t

The press release in Danish:

Orskov Yard udvider dokkapaciteten betydeligt

Orskov Yard har bestilt en ny flydedok hos Hat-San værftet i Tyrkiet. Det tyrkiske værft vil starte bygning af flydedokken her i foråret, hvorefter den vil være klar til levering i juni 2020.

I løbet af sommeren 2020 vil flydedokken blive slæbt til Frederikshavn, således den kan tages i drift, når det tidligere annoncerede kajanlæg står klart i slutningen af 2020.

”Med bestilling af denne nye flydedok vil vi øge vores dokkapacitet betydelig. Vi vil være i stand til at møde den øgende efterspørgsel inden for servicering af bl.a. offshore supply skibe, større fiskeskibe, short sea shipping og specialskibe. Samtidig vil vi med denne dok øge den mulige inddoknings-dybgang, hvilket især efterspørges af offshore tonnagen og de nye og fremtidige store fiskeskibe, udtaler direktør Lars Fischer”

Flydedokken er designet med fokus på simpel og sikker drift samt minimal påvirkning af det omkringliggende miljø. Således vil dokken bl.a. blive udstyret med miljøtanke samt landstrømsanlæg. Landstrømsanlægget vil forsyne dokkens elektriske drevne komponenter såsom pumper og kraner og det vil ligeledes være muligt at forsyne inddokkede skibe med landstrøm.

”Vi startede med at kigge på ny dok helt tilbage i 2012, hvor min bror, Jeppe Ørskov, var tæt på at kontrahere en flydedok i Tyrkiet, udtaler direktør Christina Ørskov.”

Projektet blev udsat pga. de muligheder den planlagte havneudvidelse ville give, og nu hvor dette er en realitet har Orskov Yard indgået aftale med Frederikshavn Havn om bygning af et nyt kajanlæg. Den nye dok vil få en længde på 180 meter, en indvendig bredde på 30 meter og en løfteevne på 10.000 tons.

Fakta om ORSKOV YARD A/S

ORSKOV YARD vedligeholder, reparerer og ombygger mange forskellige skibstyper. De tilbyder et bredt udvalg af maritime ydelser, hvor de i tæt samarbejde med andre maritime specialister tilbyder fleksible, one-stop løsninger, som dækker alle områder indenfor skibsreparation og ombygning. Deres faciliteter dækker et større område på havnen i Frederikshavn og inkluderer 3 dokke, kraner, kajer og specialiseret værkstedsfaciliteter. Ydelserne spænder vidt og inkluderer bl.a. stål- og rørarbejde, maling, vedligehold og installation af elektriske systemer, overhaling af mekaniske komponenter, opgradering af aptering, samt certificering af kraner og redningsudstyr.


MARTEC bød velkommen til 107 nye maskinmesterstuderende

22 januar 2019 | Martec

martec 22 januar

Foto: De kommende maskinmestre mødte friske og veloplagte op på MARTEC, hvor de blev budt velkommen i Multisalen

De mange nye studerende blev budt velkommen til professionsbacheloruddannelsen som maskinmester - en teknisk lederuddannelse, med karrieremuligheder både til lands og til vands. De blev straks sat på prøve ved et mini-OL der testede både samarbejdsevner, fysik og kommunikation. MARTEC har haft et godt januar optag, hvilket er dejligt set i lyset af den store efterspørgsel efter maskinmestre.

Det var en typisk våd og mørk januar morgen, da de mange studerende fandt sig til rette i MARTECs Multisal på Hånbækvej. 107 nye studerende havde første skoledag, fordelt på Adgangskursus til maskinmesterstudiet og den mere teoretiske del af studiet (4 – 9 semester). På mandag starter næste hold af studerende på den mere praktiske del af uddannelsen (1 – 3 semestre på Værkstedsskolen).

”Det er fantastisk dejligt, at tage imod de nye forventningsfulde studerende som har besluttet sig for at tage den brede, polytekniske uddannelse som maskinmester. Det er super vigtigt, at virksomhederne har et godt rekrutteringsgrundlag, og det er derfor dejligt, at så mange søgte ind. De unge der i dag valgte, at starte på en uddannelse som maskinmester, får rigtig mange fordele i form af høj jobsikkerhed, høj løn og masser af interessante jobmuligheder. Nu skal de hænge i, og passe deres studier – så vil MARTECs undervisere sørge for, at de bliver klar til deres kommende arbejde,” siger MARTECs direktør Pia Ankerstjerne.

Fokus på en god start og et godt studiemiljø

Der var fuld tryk på, da de nye studerende fra adgangskursus og maskinmesteruddannelserne mødtes til årets store studiestartsdag. De mange studerende og elever startede dagen med en fælles velkomst, og blev herefter delt ud i deres respektive klasser. Klokken 12 blev der budt på fælles frokost på MARTEC på Hånbækvej. De 107 nye studerende blev delt op i hold, ud fra de klasser de var blevet tildelt, og dystede herefter intensivt i at demonstrere samarbejdsevner, kommunikation og kreativitet. De lavede blandt andre øvelser som frisbeegolf, kommunikationsøvelser, samlede LEGO efter instruktion over en walkie-talkie, samt dystede i at bygge det højeste tårn af A4 papir. Energiniveauet var i top og stemningen høj.

Dagen sluttede med en velfortjent kaffe- og kagepause – og grunden var lagt for en god start på et intensivt studieforløb med mange undervisningstimer, projekter og eksaminer. Til studiestartsfesten på fredag bliver vinderne af ”Mini-OL” afsløret.

Fakta

MARTEC er et maritimt og polyteknisk uddannelsescenter som udbyder alle de maritime uddannelser i Danmark. Uddannelserne spænder fra grunduddannelser til videregående polytekniske og nautiske uddannelser. Institutionen udbyder den grundlæggende maritime uddanneles som skibsassistent, maritim student (HF-søfart), skibsmaskinist, maskinmester, sætte-, kyst eller fiskerskipper og skibsfører uddannelserne. MARTEC administrerer Skoleskibet DANMARK og driver en omfattende kursusvirksomhed med fokus på certifikatgivende kurser inden for det maritime, offshore og vindenergiområdet.

MARTEC kan således tilbyde alle de maritime uddannelsesretninger til unge i den nordjyske region.

Mere information på www.martec.dk

Kontaktpersoner
Direktør Pia Ankerstjerne; tlf.: 9620 8888; e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Kommunikations- og marketingmedarbejder René Kæseler; tlf.: 3012 3358; e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.


 

Port of Frederikshavn wins business award

18. januar 2019 | Af Maritime Denmark

2 2019120112410

It was a humble and happy Mikkel Seedorff Sørensen who, as CEO of the Port of Frederikshavn, received Frederikshavn trade council’s Growth and Willingness Business Award 2018 in front of 230 guests in the Music House together with Chairman of the Board Bo Uggerhøj.

“We feel so proud and humble to receive the award due to the fact that it is ta business award. We are grateful for the recognition” says Mikkel Seedorff Sørensen.

”During these last few years, the Port of Frederikshavn has built its own business meanwhile acting as a growth engine for many other companies in the city that have had an ambitious expansion. Companies located at the port have been taking in more orders, companies have established themselves at the port, and new ones are on the way. While these things has been going on, the port broke records with a profit of 21.1 million Danish kroner in 2017”, were amongst the things said as the award was given-

Back in fall, the Port of Frederikshavn finished the first stage of a port expansion that entails 600 meters of quay, 11 meters water depht and 330.000 square feet of backland area, which is almost entirely rented out already. The port therefore decided to begin a second port expansion that is expected to be finished in the third quarter of 2019.

The Entrepreneur of the Year Award went to 23 year old Lars Sørensen from Skagen who back in January 2017 bought his own vessel S440 Sofie Lykke, which he uses primarily to fish for Norway lobster and cod.

Maritime Danmark