Nordjysk firma går i front for at forbedre sikkerheden for søfarende over hele verden

mnf 220421

Danske CRALOG er foreløbig som de eneste i verden i dag blevet tredjepartscertificeret af Bureau Veritas i henhold til nye, anerkendte internationale standarder for certificering af personel, der udfører inspektion af livreddende udstyr på fartøjer over hele verden.

Når det kommer til sikkerhed om bord, bør de lovpligtige inspektioner ikke kun være et spørgsmål om tillid. Derfor hilses en ny, anerkendt international standard velkommen af nogle af de større aktører i den maritime branche.

- En professionel tilgang til træning, strengt definerede standardiserede procedurer og grundig evaluering af teknikerens viden vil i sidste ende føre til en øget grad af sikkerhed for vores kunder - de søfarende, siger Ivo Vatavuk, teknisk direktør hos Antipiros, en kroatisk autoriseret tjenesteudbyder indenfor service og inspektion af livreddende udstyr og sikkerhedsudstyr til søs.

De nye, anerkendte internationale ISO-standarder er en garanti for, at de mennesker, der arbejder med inspektioner af livreddende udstyr, gør deres arbejde godt nok.

Dansk Standard og ISO har udviklet den nye ISO PAS 23678-standard på baggrund af, at den internationale søfartsorganisation IMO indførte krav om certificering af personel med virkning fra januar 2020.

Indtil videre er der kun én uafhængig tjenesteudbyder med personale, der opererer over hele verden, der er blevet tredjepartscertificeret af Bureau Veritas i henhold til de nye standarder. Det er det danske firma CRALOG, der har base i Frederikshavn, hvorfra det uddanner autoriseret personel fra hele verden i inspektion af alle forskellige mærker og typer livredningsudstyr på fartøjer.

I dag er der flere end 360 autoriserede medarbejdere i over 70 havne i 36 lande, der er uddannet og certificeret af CRALOG, og dermed kan tilbyde autoriserede inspektioner.

Sikkerhed og gennemsigtighed

Hos rederiet Spliethoff i Amsterdam ser Fleet Statutory Certification Manager Joann Persaud også de klare fordele ved ISO PAS 23678-standarderne.

- Fra en reders synspunkt skaber certificering sikkerhed og gennemsigtighed. Det gør mit job noget lettere i den forstand, at jeg har tredjepartsbevis for, at det certificerede personale er certificeret efter standarden. Jeg behøver ikke selv at bruge tid på at undersøge, om de er det, siger Joann Persaud. Hun er ansvarlig for de lovpligtige inspektioner på 67 af skibene i Spliethoff Group-flåden, som i alt består af mere end 100 skibe.

I mange år har Joann brugt autoriserede serviceudbydere over hele kloden, hvis certificerede personale er uddannet og certificeret af det danske firma CRALOG.

- Vi bruger 35 forskellige medarbejdere, alle certificeret af CRALOG, der inspicerer vores skibe i flere lande. Igennem årene har jeg ofte oplevet misforståelser i den forstand, at nogle lokale klassifikationsselskabers inspektører har troet, at det personale, vi brugte, ikke var certificeret efter en anerkendt standard. ISO PAS 23678-certificeringen gør det lettere for mig at undgå den slags misforståelser. Det gør det også nemmere at besvare spørgsmål fra de lokale myndigheder. Der er en QR-kode på teknikercertifikatet, der gør det muligt at henvise spørgsmål direkte til CRALOG’s software. Dette system er ekstremt brugervenligt og tidsbesparende, forklarer Joann Persaud.

Klare rammer for uddannelse

- Hensigten med de nye ISO-standarder er at skabe ensartede og klare rammer for uddannelsen af det personel, der er ansat af uafhængige autoriserede tjenesteudbydere eller producenter, siger Ian Fleming McCurdie, administrerende direktør hos CRALOG.

Ikke alene har CRALOG været de første på verdensplan, der certificerer personel i overensstemmelse med de nye anerkendte ISO PAS 23678-standarder. CRALOG er også den første virksomhed, der er certificeret af en tredjepart, Bureau Veritas, i henhold til denne standard. Tilsammen er de to certificeringer kundernes bevis for, at når CRALOG uddanner personel i tæt samarbejde med det maritime uddannelsescenter MARTEC i Frederikshavn, er personalet korrekt uddannet i henhold til de internationale standarder.

Viden samlet ét sted

- CRALOG har etableret en bemærkelsesværdig organisation. I spidsen for deres uddannelsesforløb står fagfolk, der har indgående viden og langsigtet ekspertise inden for inspektioner af redningsbåde. Deres træningscenter er yderst veludstyret med en enorm mængde udstyr fra forskellige producenter, og deres placering på havnen med alle dens faciliteter sikrer, at man under uddannelsen kan interagere med det virkelige liv og træne med alle typer af livreddende udstyr, siger Ivo Vatavuk, Antipiros.

Han understreger også en anden fordel ved CRALOG Academy. En fordel, som de enkelte producenter af livreddende udstyr i sagens natur ikke kan matche.

- Det er så meget bedre at have masser af forskelligt udstyr af alle mærker og typer på ét sted, så teknikerne kan blive fortrolige med det, sammenligne det og lære om det på stedet, i stedet for at have et antal træningskurser spredt flere steder over hele verden og med flere års mellemrum, siger Ivo Vatavuk.

OM CRALOG

  • CRALOG er et internationalt certificeret uafhængigt uddannelsesakademi, der er autoriseret til inspektion af livreddende udstyr af alle mærker og typer.
  • Med et fintmasket net af 360 højt kvalificerede og erfarne certificerede medarbejdere i over 70 havne i 36 lande tilbyder CRALOG en autoriseret tjenesteudbyder når som helst og hvor som helst.
  • CRALOG er godkendt af flagstaterne Bahamas, Belgien, Danmark, Liberia og Panama og er autoriseret serviceudbyder med godkendelse af bl.a. ABS, BV, CNK, DNVGL, KR, LR og RINA i henhold til de seneste Unified Requirements fra IACS.
  • CRALOG er den første uafhængige autoriserede tjenesteudbyder i verden, der certificerer personel efter de nye ISO PAS 23678-standarder.
  • CRALOG er den første uafhængige autoriserede tjenesteudbyder i verden, der har fået sit eget Training Academy tredjepartscertificeret af Bureau Veritas i henhold til kravene i ISO PAS 23678-standarden.

Udlært dele-elektrikerlærling modtager medajle og legat

MARTIN Einsbor 22.12.20b

Elektriker Martin Einsbor får svendebrev underskrevet af tre læresteder. Mariendal Electrics, Soft & Teknik samt MAN Energy Solutions lykønsker i fællesskab den nye elektrikersvend, der har lagt svendestykke på EUC Nord.

Martin Einsbor har som dele-lærling været i lære hos de tre virksomheder igennem hele læretiden. Martin har haft et komprimeret lærlingeforløb på kun to år og elleve måneder, hvilket ikke har forhindret ham i at opnå flotte karakterer på alle skoleophold og sidst har han lavet et flot svendestykke, hvor han opnåede topkarakteren 12. 

Hvorfor finder en lærling en dele-læreplads interessant, spørger mange om. Svaret herpå kommer klokkeklart fra Martin. 

”Det er enormt udfordrende at være en del af flere virksomheder, at have tre hold kolleger, og allerbedst muligheden for igennem læretiden at arbejde i tre vidt forskellige virksomheder og derigennem blive klog på, hvor ens faglige interesser ligger, så jeg nu som nyudlært allerede ved, hvilke fagområder jeg gerne vil arbejde med, og hvilken slags virksomhed, jeg kan se mig selv i” fortæller Martin Einsbor.

Martin Einsbor har været lærling under den maritime lærlingeordning ved MARCOD, der faciliteres af lærlingekoordinator Anette H. Sørensen. 

”Det kræver en del personlige kompetencer at være dele-lærling”, fortæller Anette H. Sørensen. ”Lærlingen skal især være meget omstillingsparat og fleksibel, da vi med kort varsel  kan finde på at flytte ham fra en virksomhed til en anden. Baggrunden for de nogle gange meget hurtige skift ligger i, at virksomhederne, der deler lærlingen, har stort fokus på at udfordre lærlingen fagligt. Kommer der pludselig en spændende opgave ind, ændres turnusplanen, og lærlingen roterer. På den måde udvikles lærlingen fagligt, og den personlige udvikling følger samtidigt med” slutter Anette H. Sørensen.

Som udgangspunkt planlægges der ophold af tre måneders varighed hos hver virksomhed, inden lærlingen roterer videre. De hurtige skift er derfor ikke hverdag, men en del af konceptet, som virksomhederne snakker meget med ansøgerne om i rekrutteringsfasen.

Ud over den flotte afsluttende præstation til svendeprøven har Martin modtaget et legat fra de tre læremestre på kr. 10.000 med begrundelse i at levere opgaver i super kvalitet, være en fantastisk kollega og lærling, der til fulde lever op til værdier om samarbejde, engagement og ordentlighed.

Martin er desuden af TEKNIQ Arbejdsgiverne blevet tildelt Fagets Medalje i anerkendelse af arbejdsindsats og dygtighed i læretiden.

Thomas B. Mortensen, afdelingsleder i Mariendal Electrics fortæller, at deling af lærlinge er en stor gevinst for virksomheden, og påstanden begrundes yderligere, når man som i Martins tilfælde ser det høje faglige niveau.

Øvrige virksomheder i den maritime lærlingeordning tæller desuden Orskov Yard, Hirtshals Yard, Vestkajens Maskinværksted, EnTech Marine, KM Automatik, KS Maskinteknik, RASI Maskinfabrik, Victor Energi- og Køleteknik, SeaMech og Alfa Laval.

MARTIN Einsbor 22.12.20b

På billedet fra venstre:

Karsten F. Kristiansen fra Soft & Teknik, Johnny Thomsen fra MAN Energy Solutions, ny udlært Martin Einsbor, Thomas B. Mortensen fra Mariendal

2c fra Frydenstrand skoleafdeling julepynter hos MAN Energy Solutions

IMG 0018 8fa4aa50896a04e9340a4cdec37e75e6

MAN Energy Solutions i Frederikshavn har som et led i et virksomheds-skole samarbejde adopteret 2c. Overordnet er målet med samarbejdet, at eleverne får tætte relationer til det nærtliggende erhvervsliv, og samtidig understøtter undervisningen i et læringsrum, hvor eleverne får en oplevelse af at koble teoretiske færdigheder i en praktisk kontekst.

Samarbejdet faciliteres af erhvervsplaymaker Tommy Lund Christensen, Frederikshavn Kommune og maritim lærlingekoordinator Anette H. Sørensen, MARCOD, og læringsaktiviteterne på det enkelte klassetrin opfyldes i tæt samspil med klasselærer Helle Thumann Frederiksen.

Klassens første besøg hos MAN ES har grundet CV-19 været udsat flere gange, men under hensyntagen til skrap overholdelse af alle Corona retningslinjer, byder Site Manager Thomas Leander og lærlingeansvarlig John Ditlev velkommen til et hold forventningsfulde og nissehueklædte elever, der glæder sig til at kigge indenfor i den store røde bygning med MAN logoet.

Forud for besøget har det været aftalt, at faget billedkunst skulle være omdrejningspunkt for næste besøg, og eleverne har derfor de sidste uger i klassen lavet julepynt, som de nu har pyntet op med forskellige steder på virksomheden. I kantinen pryder flettede hjerter juletræet, og i receptionen hænger der kræmmerhuse og stjerner.

- Vi har i fremtiden brug for arbejdskraft, og der skal være nogen til at tage over, hvorfor vi skal tænke langsigtet i forhold til rekruttering. Vi vil gerne gøre os attraktive som virksomhed, og ved at indgå relationer fra tidlig skolealder ønsker vi at være med til at hjælpe den unge, når han/hun skal træffe det kvalificerede uddannelsesvalg, siger Site Manager Thomas Leander, der har glædet sig til elevernes besøg.

For eleverne er det stort at kunne komme indenfor på virksomheden, også selv om de endnu har til gode at få afprøvet de sikkerhedssko, som de ved, der er indkøbt til dem. Næste besøg skulle gerne åbne for en tur rundt i produktionen og på kontorerne, og indtil da husker de alle helt sikkert den julegodtepose, som de fik med hjem i julegave af deres adoptiv virksomhed. 

Rekordmange piger på maritim uddannelse: Anna og Rosa drømmer om at sejle

Foto: Anders Hestbek

Søndag var der introdag for elever på Maritim Student-uddannelsen i Frederikshavn. I år er halvdelen af eleverne piger

En gymnasial uddannelse med fokus på det maritime – krydret med et togt med skoleskibet Danmark. Det er, hvad 33 elever på Maritim Student-uddannelsen kan se frem til.

Søndag var der introdag for eleverne på uddannelsen, der er resultatet af et samarbejde med Frederikshavn Gymnasium og MARTEC. Her blev de nye elever og deres forældre indlogeret på skolehjemmet, hvor de sammen skal tilbringe den første dag.

De maritime erhverv er traditionelt set domineret af det mandlige køn, men i år har rekordmange piger søgt ind på uddannelsen i Frederikshavn, og halvdelen af eleverne på årgangen er piger.

En af dem er 16-årige Anna Eskerod fra Skagen.

- Jeg vil gerne være noget indenfor skibsverdenen, og så tænkte jeg, at det kunne være en god oplevelse. Jeg glæder mig til at møde nye mennesker og komme ud og sejle, siger Anna Eskerod, der også havde overvejet at uddanne sig til lastbilmekaniker.

 

Foto: Anders Hestbek

Også 17-årige Rosa Marie Jensen fra Aalborg er blandt de nye elever på uddannelsen. Hun drømmer om at komme ind til Søværnet.

- Man er sammen på en anden måde, når man sejler. Fællesskabet er også bedre, end hvis det var på en normal arbejdsplads, siger hun.

Udover maritim og gymnasial undervisning har eleverne blandt andet mulighed for at prøve kræfter med sejlads, kajak, stand up paddle board og crossfit. Eleverne kan desuden arbejde på et studiejob hver mandag og onsdag morgen.

Kilde: TV2 Nord / Dato: 9. august - 2020

180 meter lang flydedok er nu på plads i Frederikshavn

En kæmpe investering på mere end 100 millioner kroner er nu sejlet på plads i Frederikshavn. Den 180 meter lange flydedok er kommet

Det har taget 15 måneder at bygge den 180 meter lange flydedok, Dock 5, som koster over 100 millioner kroner. Nu, efter 25 dages sejlads fra Tyrkiet, har den nået sit mål på Orskov Yard i Frederikshavn, hvor modtagelseskomiteen er sejlet ud for at møde den.

- Det er helt vildt. Jeg har jo glædet mig enormt. Der har været op- og nedture undervejs, men det her er absolut en super god dag, siger Lars Fischer, Direktør, Orskov Yard. 

Ud over at øge kapaciteten, så kan dokken tage skibe ind, som stikker dybere end de andre dokker på Orskov Yard, og så er det nyt.

- Vi ved det alle sammen. Ældre udstyr bruger du flere penge på at vedligeholde. Her er alt nyt. Det vil sige, at vores vedligeholdelsesomkostninger på den her, skulle være lave, forklarer Lars Fischer. 

Borgmester glæder sig over maritime-arbejdspladser

Det går godt i den maritime branche i Frederikshavn. Havnen udvider, og store borerigge kommer til byen for at bliver serviceret eller hugget op. Dertil en ny flydedok til byen. Det betyder arbejdspladser, og det gør borgmesteren godt tilfreds.

- I de her tider, hvor vi både får Thyra-felterne ind og hvor der er arbejdspladser i det, og Orskov får sådan en stor dok - selvfølgelig også med henblik på at skabe arbejdspladser, der er det svært ikke at smile om morgenen, siger Birgit S. Hansen (S).

Bugserbåden skubber den nye dok det sidste stykke ind til kajen i Frederikshavn. Den nye flydedok afløser en gammel flydedok, som blev over 100 år gammel. Direktøren vil dog ikke love at det samme kommer til at ske med den nye.

- Jeg kan ikke love dig, at den bliver 100 år, men 50 år skulle det i hvert fald gerne blive - og måske lidt mere, siger Lars Fischer.

Kilde: TV2 Nord / Dato: 8. august - 2020