MAN og Novenco vinder kontrakt til britiske fregatter

De kommende britiske fregatter bliver udviklet i T31-programmet. Den første har forventet søsætning i 2023.
Illustration: Babcock

To danske leverandører udpeget til udvidelse af britisk flåde

MAN Energy Solutions har sikret sig en ordre på levering af propellerudstyr til fem fregatter, der skal bygges af Babcock International Group.

Det oplyser MAN i en pressemeddelelse.

De 138,7 meter lange fartøjer med dobbeltskrue kan generere mere end 16.000 kW pr. propeller og bliver udstyret med propellersystemer af typen MAN Alpha VBS Mk 5 CP samt alt tilhørende udstyr. MAN Energy Solutions' designafdeling og produktion i Frederikshavn skal stå for design og levering af propellerkonfigurationen.

Udnævnelsen af MAN som leverandør af propellere kommer samtidig med, at en række andre underleverancer er blevet offentliggjort. Det gælder blandt andre ligeledes danske Novenco, der ifølge UK Defence Journal skal levere HVAC-systemer.

Desuden skal Rolls-Royce levere hovedmaskineri og dieselgeneratorer, og reduktionsgearet vil komme fra Renk.

Skibene skal bygges på Babcocks værft i Rosyth i Skotland. Type 31-designet er bygget på den anerkendte skrogform fra Iver Huitfeldt-klassen fra Odense Maritime Technology, som bruges af Søværnet. 

De nye fartøjer udstyres med et fremdrivningssystem, der går under betegnelsen Codad (COmbined Diesel And Diesel), der integrerer fire dieselmotorer (twin in, single out), to CP-propellere og to asymmetriske akselsystemer. Motorerne kan generere en maksimal samlet effekt på mere end 32.000 kW.

Fremdrivningssystemet sikrer et lavt niveau af undervandsstøj og opfylder kravene i Tier III-bestemmelserne fra den internationale søfartsorganisation IMO. Fartøjerne får en tophastighed på over 25 knob.

Som Søfart tidligere har skrevet, er de fem nye fregatter baseret på samme design fra OMT, som de danske fregatter i Iver Huitfeldt-klassen. 

Kilde: soefart.dk - 23.04.2020 

Skal lave propellere til engelske flåde

Dette er en grafisk gengivelse af Type 31-fregatternes design.

MAN Energy Solutions Frederikshavn har sikret sig en ordre på propellere til fem fregatter til den engelske flåde.

- Ordrens kompleksitet og de høje krav til ydeevnen gør denne ordre til en rigtig god og vigtig reference for MAN Energy Solutions, lige som den sikrer arbejdspladser i Frederikshavn, udtaler direktør Poul Knudsgaard, MAN Energy Solutions Frederikshavn.

MAN Energy Solutions skal levere propellerudstyr til fem fregatter, der skal bygges af luftfarts- og forsvarsvirksomheden Babcock International Group. De 138,7 m lange fartøjer med dobbeltskrue kan generere mere end 16.000 kW pr. propeller og bliver udstyret med gennemprøvede propellersystemer af typen MAN Alpha VBS Mk 5 CP samt alt tilhørende udstyr.

MAN Energy Solutions' designafdeling og produktion i Frederikshavn skal stå for design og levering af propellerkonfigurationen. Skibene skal bygges på Babcocks værft i Rosyth i Skotland.

Type 31-designet er bygget på den anerkendte skrogform fra Iver Huitfeldt-klassen fra Odense Maritime Technology, som bruges af Søværnet.

Graeme Thomson, Programme Director for Type 31 i Babcock, siger:

- Det er en fornøjelse at kunne byde MAN velkommen i leverandørkæden til Type 31 som den foretrukne leverandør af propellerudstyr.

Poul Knudsgaard supplerer:

- Vi har et godt navn i flådesegmentet, men ved at sikre os denne fregatkontrakt får vi en ny mulighed for at bevise vores kompetencer, og samtidig viser vi, at vi kan leve op til Royal Navys strenge krav til flådemateriel.

Michael Muff Jensen, Sales Manager i MAN Energy Solutions Frederikshavn:

- Vi er meget glade for at kunne yde et så vigtigt bidrag til Type 31-programmet. Komplekse projekter som dette kræver en høj grad af professionalisme i samarbejdet, og der har Babcock været en fornøjelse at samarbejde med. Set fra et fremdrivningsperspektiv mener vi, at den valgte propellerløsning rammer plet, når det handler om ydeevne, effektivitet og robusthed.

Royal Navy (RN) er den britiske flåde, som er en af verdens største. Flåden består af teknologisk avancerede skibe og undervandsbåde, herunder hangarskibe, LPD-krigsskibe, undervandsbåde med ballistiske missiler, atomdrevne undervandsbåde, destroyere med styrede missiler, fregatter, minestrygere og en række patruljebåde.


Kilde: kanalfrederikshavn.dk - 22.04.2020 / Foto - Kanal Frederikshavn

ME Production havde travlt 2019 – men coronaen lurer i horisonten

2019 blev et af de travleste år nogensinde for ME, der er kendt for sine scrubbere til skibsfarten


Produktionen af scrubbere lunede godt i regnskabet hos ME Production i 2019. Foto/ME Production.

2019 blev det travleste år nogensinde for nordjyske ME Production. Virksomheden har tre forretningsområder; leverance af marinegear, reparation af vindmøllegear, samt produktion af røgrensningsteknologi, også kaldet scrubbere.

- I 2018 fik vi et gennembrud med vores røgrensningsteknologi, og ordreindgangen fortsatte egentlig bare ind i 2019, så det blev et fantastisk år på alle områder – både på røgrensning, gear og vind, så det var virkelig fint, fortæller CEO Jens Peter Faldt.

- Vi havde en vækst både i vores nybygnings- og retrofitmarked plus en enorm vækst i ansatte og uddannelser, nybygning af hal – så det var et godt år, uddyber han.

Omsætningen firedoblet
ME Production oplyser ikke tal for sin omsætning, men Jens Peter Faldt fortæller, at den er næsten firedoblet i 2019.

På bundlinjen er overskuddet før skat mere end seksdoblet – det er steget fra 1,7 mio. kr. til 10,7 mio. kr. Alligevel kunne det have været endnu bedre.
Læs også: Erstatter kemikalier med kokosprodukter

- Det er tilfredsstillende, men ikke som budgetteret. For mængden af ansatte, der skulle læres op, var nok mere kompleks, end vi havde forudset. Det har været produceret en lille smule for dyrt, fordi vi også har skullet bruge vikarer og underleverandører, men vi har kunnet følge med, lyder det fra Jens Peter Faldt.

- Når man så kigger på, hvordan det er forløbet, og hvordan de, der er dygtigst, har formået at lære de nye op, så kan man kun være jublende glad.

Presset erhverv
Det er specielt virksomhedens produktion af scrubbere, der har taget er ordentligt hop i 2019. Det er sket som en naturlig følge af, at den internationale skibsfartsorganisation IMO fra årsskiftet introducerede nye krav til, hvor meget svovl rederierne må udlede i deres udstødning. Her kan rederierne enten vælge at bruge brændstof med mindre svovl eller at få efterinstalleret en scrubber, der renser udstødningsrøgen.

Det har skabt et stort pres på scrubber-markedet – og det er et forretningsområde, der ser ud til at fortsætte for fuld damp.
Læs også: ME Production lander første servicekontrakt på scrubbere

Eller sådan så det i hvert fald ud, indtil den verserende coronakrise brød ud. Krisen har nemlig sendt en bølge af usikkerhed gennem det maritime erhverv, og det mærker man også hos ME Production.

- Det har gjort, at alting er stoppet. Hvis man kan snakke om, at noget er træls, så er det dér træls, konstaterer Jens Peter Faldt, og fortsætter:

- Vi var faktisk lige ved at lukke året af for 2020. Vi manglede lige lidt. Den største af dem, der var jeg faktisk på vej til Aalborg for at møde kunden for at lave det sidste, hvor de så siger: ”Vi er nødt til at lukke, vi er blevet sendt hjem, så den må vi tage senere”. Og der står vi så nu. Det har medført et stop, der gør, at likviditeten på salget bliver passet på. Markedet for scrubbere er presset, for den er bundet op på en finansiering på forskellen mellem heavy fuel og low sulfur fuel, og den er historisk lav lige nu, så der er ikke ret mange business cases, der på kort sigt er noget værd. Og det maritime område er hårdt ramt og har været det i mange år, men alle ved, at når der kommer gang i tingene igen, så stiger priserne.

- Det er faktisk en fantastisk periode at investere i scrubbere, og det prøver vi også at fortælle dem, men der er simpelthen ikke omsætning til at bære en investering, tilføjer Jens Peter Faldt.
Læs også: ME Production udvider med serviceafdeling til scrubbere

Historisk højt output
Mens salget hos ME Production kører i slæbegear, er der paradoksalt nok mere travlt end nogen sinde på fabrikken i Frederikshavn.

- Vi kører historisk højt output lige nu. Det vælter derudaf, og vi har aldrig produceret så mange scrubbere, som vi gør lige nu. Der har vi rigtig meget tryk på, og dem der er blevet udskudt, har vi udjævnet, så vi kommer ned i gear fra maj og hen til sommer, forklarer Jens Peter Faldt.

Han har til gengæld sværere ved at vurdere, hvad der kommer til at ske efter sommerferien. Til gengæld har coronakrisen givet lidt luft til at opprioritere produktudviklingen.

- Det vi har gang i nu er faktisk de projekter, vi havde planlagt sidste år på udviklingssiden. Det har vi fuld tryk på lige nu at få startet dem op og få det iværksat, siger Jens Peter Faldt.

Screenshot 2020 04 07 at 10.01.22

Kilde: https://www.soefart.dk/article/view/712386/me_production_havde_travlt_2019_men_coronaen_lurer_i_horisonten

DFDS automatiserer indkøbsprocesser med ny SERTICA integration udviklet af MAN Energy Solutions og Logimatic.

Logimatic og MAN Energy Solutions samarbejder om, at standardisere udvekslingen af RFQ og PO information mellem rederier og leverandører. En direkte integration mellem Procurement modulet i SERTICA og ordrestyringssystemet fra MAN Energy Solutions eliminerer genindtastning af priser og anden indkøbsinformation.

SERTICA Connect Integration

SERTICA Connect giver rederier adgang til at kommunikere direkte med flere maritime leverandører. Den direkte integration muliggør nem udveksling af tilbud, indkøbsordrer og ordrebekræftelser.

Michael Paarup, COO hos Logimatic Solutions forklarer: ”Rederier kan drage stor fordel af at modtage al information digitalt. Dette sparer alle parter tid og penge. Ved at modtage tilbud direkte i SERTICA kan rederierne nemt sammenligne priser og dermed finde den mest attraktive leverandør.”

Harald Capek, Head of PrimeServ Diesel Processes & Analytics hos MAN Energy Solutions siger: “Vi er meget glade for at kunne tilføje SERTICA som integrationspartner og vores samarbejde er med til at gøre indkøbsprocessen hurtigere og mere digital. Dette er en del af vores digitale strategi og står højt på vores kunders dagsorden.”

Rasmus Hansen, Projektchef hos Logimatic Solutions kommenterer: ”Med grænsefladen til SERTICA kan MAN Energy Solutions foretage alle opdateringer i deres eget ERP-system, hvilket gør processen totalt automatiseret. Det betyder det er slut med at genindtaste oplysninger såsom indkøbsordreposition. I sidste ende drager både MAN Energy Solutions og deres kunder fordel af denne digitale transformation.”

En af disse kunder er DFDS, der aktivt bruger SERTICA Connect. ”Vi har været interesseret i at finde en standardiseret og effektiv løsning til at udveksle RFQ- og PO informationer med leverandører for at sikre hurtigere svar tider, reducere arbejdsbyrden og minimere fejl for både DFDS og vores leverandører,” fortæller Lene Kragkær Nilsson, Operational Procurement Manager hos DFDS.

Rajeshwaran Kalaiselvan, Digital Procurement Manager hos DFDS tilføjer: ”DFDS ønskede at finde en løsning, der fjerner behovet for en teknisk tredjepartsløsning, der styrer samarbejdet mellem DFDS og leverandører. Det er lykkedes med SERTICA Connect, og vi ser frem til at forbedre løsningen yderligere. Desuden håber vi at flere rederier og leverandører vil bruge løsningen så vi sikrer, at vi alle får mest muligt ud af løsningen.”

Ingi Helgason, Senior Project Manager in Business Development and Digitalization hos MAN Energy Solutions konkluderer: ”Vi har haft stor glæde af samarbejdet med Logimatic, som har resulteret i et vigtigt skridt hen imod mere automatiserede processer. Med øget integration til SERTICA ser vi virkelig er en win-win-situation for både kunder og leverandører.”

Om DFDS
DFDS er Nordeuropas største integrerede shipping- og logistikvirksomhed med en årlig omsætning på EUR 1.9bn. Over 8.000 godskunder afhænger af vores færge- og terminaltjenester samt fleksible løsninger af transport og logistik. Vi leverer også sikre overnatnings- og nærfarts færge service til syv millioner passagerer, hvoraf mange rejser i egen bil. Vores 7.000 ansatte befinder sig på skibe og kontorer fordelt i 20 lande. DFDS blev grundlagt i 1866 med hovedkontor i København og børsnoteret på Nasdaq Copenhagen.

Om MAN Energy Solutions
MAN Energy Solutions gør det muligt for sine kunder at opnå bæredygtig værdiskabelse i overgangen til dekarbonisering. Ved hjælp af helhedsorienterede løsninger inden for marine-, energi- og industrisektoren imødegår vi morgendagens udfordringer og udvikler højere ydeevne og effektivitet. Som førende leverandør af avanceret teknologi gennem mere end 250 år tilbyder vi en unik portefølje af teknologier. MAN Energy Solutions har hovedsæde i Tyskland og beskæftiger ca. 14.000 medarbejdere på over 120 lokationer verden over. Vores serviceorganisation, MAN PrimeServ, tilbyder vores kunder en verdensomspændende eftersalgsservice med et stort netværk af servicecentre.

Om Logimatic
Logimatic er virksomheden bag SERTICA. Med mere end 120 ansatte, har Logimatic mere end 30 års international erfaring i udvikling og implementering af Fleet Management software. Professionel support tilbydes til kunder over hele verden fra kontorer i Danmark, Singapore og Chile. Løsningerne er nicheprodukter med et centralt fokus på at altid øge kundernes konkurrencedygtighed med optimeret fleet management.

Orskov Yard ramt af krisen: 86 medarbejdere er sendt hjem

2keif3xfyle33dfb

- De er ikke fyret, understreger direktør for Orskov Yard i Frederikshavn, Christina Ørskov

Orskov Yard har sendt 86 af sine 187 medarbejdere hjem - midlertidigt på grund af coronakrisen.

At det skal være midlertidigt er i hvert fald, hvad direktør for skibsværftet i Frederikshavn Christina Ørskov håber.

- Først og fremmest er vi rigtig kede af, at vi er kommet i den her situation. Og det er vigtigt for mig at understrege, at ingen er fyret. Vi håber, at vi får brug for alle medarbejdere igen, siger hun.

- Vi håber, at vi får brug for dem fra 1. maj. Da har vi flere ordrer i bogen, siger hun og understreger, at det selvfølgelig er usikkert.

Der kan komme flere afbud.

Orskov Yard har gjort brug af det forlig, der i forrige uge blev indgået mellem CO-Industri og Dansk Industri. Medarbejderne er dermed sendt hjem midlertidigt på dagpenge.

Grunden til hjemsendelsen er, at Orskov Yard har været ude for flere kunder, der har aflyst eller udskudt aftaler om at få deres skibe i dok.

- Det er blandt andet færger, der ikke længere har en indtægt, og derefter heller ikke skal have en udgift. Det er forskellige årsager, siger Christina Ørskov og peger på, at det heller ikke er let at få eksempelvis udenlandske montører til værftet.

- Det er ikke dansk lovgivning, der forhindrer det. Folk med et anerkendelsesværdigt formål kan stadig komme ind i Danmark. Men det kan være, fordi man ikke vil sende medarbejdere til Danmark, siger hun.

Christina Ørskov håber, at andre nu vil gøre brug af, at der er plads i værftets ordrebog.

- Det kunne jo være, at der var nogen, som øjnede en mulighed for at komme ind hos os, nu da vi har flere aflysninger, siger hun.

De hjemsendte timelønnede medarbejdere er fra mange forskellige faggrupper som svejsere, rør- og maskinmedarbejdere, truckfører og kranfører.

Kilde: https://www.metal-supply.dk/