Færgerute til Oslo er en Saga blot: En trist nyhed for Frederikshavn

Foto: Lars Pauli

FREDERIKSHAVN: Meldingen om, at Stena Line lukker ruten Frederikshavn-Oslo permanent, også når grænselukningerne på grund af corona-krisen er overstået, er en kedelig nyhed for Frederikshavn Havn.

- Det er trist for Frederikshavn. Ruten har jo været drevet i 40 år. Men det er selvfølgelig suverænt Stenas beslutning, når man vælger at lukke den, og hvis de kan se ind i det kommende år, hvor de mister hele omsætningen fra højsæsonen til sommer og skal holde den sejlende uden ret mange indtægter indtil næste år, så er det en dyr rute af holde åben, konstaterer Mikkel Seedorff Sørensen, der er direktør for Frederikshavn Havn.

Lars Pauli

Når det er sagt, så kommer det ikke helt bag på Mikkel Seedorff Sørensen, at ruten havde en udløbsdato.

- Vi har kunne se, at aktiviteterne har været faldende de seneste år. Derfor er det selvfølgelig alligevel trist, at Stena vælger at lukke den, og at det er noget helt uventet som et virus, der er årsagen. Men sådan er det jo nogle gange, en udefra kommende faktor kan være det, der gør, at man beslutter sig for, at det er nu, der skal træffes en så stor beslutning.

- Men ruten har primært været baseret på nordmænd, der er sejlet herned på cruise, og nu har vi lige set den norske krone falde til kurs 57 - det gør det ikke nemmere at tro på en fremtid for ruten efter krisen, selv om tingene selvfølgelig begynder at rette sig igen på et tidspunkt, siger Mikkel Seedorff Sørensen.

Hvilke økonomiske konsekvenser lukningen af færgeruten får for Frederikshavn Havn kan han ikke give noget særlig færdigt bud på; nyheden er torsdag eftermiddag stadig meget ny - udover at der selvfølgelig kommer færre penge i kassen, når der er én afgang mindre i døgnet og en halv million passagerer forsvinder årligt.

- Vi har bestyrelsesmøde i morgen (fredag), og der kommer det her da til at fylde en del, siger havnedirektøren.

Modernisering påvirket

Færre penge i kassen er dog ikke den eneste konsekvens, det endelige farvel til den nuværende Stena Saga, der har besejlet ruten siden 1994, får. Også planerne for den fysiske udformning af Frederikshavn Havn bliver påvirket.

- Vi har løbende gået og overvejet nogle planer for at modernisere færgehavnen, hvor vi har haft snakket med både Stena, politiet og tolderne. Det her betyder jo, at vi ikke længere har en rute til EUs ydre grænse, og det får da en eller anden konsekvens i forhold til de planer, siger Mikkel Seedorff Sørensen.

Til gengæld betyder lukningen af Frederikshavn-Oslo ikke ret meget for mængden af gods, der bliver transporteret over Frederikshavn Havn med færgerne. Ruten var stort set udelukkende baseret på passagertrafik.

- I forhold til fragt er det en meget lille del af det samlede fragtvolumen, der er kommet den vej. Der er det ruten til Göteborg, der trækker det store læs, og det tror vi da også på, at den bliver ved med i fremtiden, siger Mikkel Seedorff Sørensen.

Kilde: Nordjyske.dk / 19. marts 2020 - Fotos Lars Pauli