Nye miljøkrav for 60.000 skibe: Danske virksomheder har travlt med at lave kæmpe vaskemaskiner til røg

Fra 2020 skal skibe i hele verden udlede langt mindre svovl.

Der er gang i svejseapparaterne i ME Production på havnen i Frederikshavn. I døgndrift arbejder i alt 180 smede, maskinmestre og ingeniører med at lave scrubbere til skibe.

En scrubber kan meget forsimplet beskrives som en vaskemaskine, der vasker svovl ud af skibenes røg.

Og scrubberne er der rift om for tiden. Fra årsskiftet bliver der nemlig skruet op for de internationale krav til renheden af den røg, som skibstrafikken udleder. De nye krav betyder, at skibe skal udlede væsentligt mindre svovl.

Og her er scrubberne en del af løsningen. De monteres i skibenes skorstene og renser røgen, så skibene udleder mindre svovl. På verdensplan skal 60.000 skibe leve op til de nye miljøkrav, og det giver travlhed og nye arbejdspladser i Danmark.

- Det er en vanvittig udvikling, vi har haft. Vi var nødt til at leje os ind i nye lokaler, samtidig med at vi ombyggede en gammel hal, som vi kan bruge til scrubbere, siger Lasse Hansen, der er økonomidirektør i ME Production.

På halvandet år er ME Production gået fra omkring 60 ansatte til de 180, de er i dag. ME Production er en af tre store danske producenter af scrubbere. Også danske Pureteq og svenske Alfa Laval producerer scrubbere i Danmark. Og alle tre steder er ordrebøgerne fyldte og medarbejderstaben vokset.

- Branchen er vokset enormt hurtigt, og vi har sagt nej til rigtig mange ordrer. Det spidser lidt til på alle linjer og for alle leverandører, siger Anders Skibdal, der er administrerende direktør i Pureteq.

Pureteq, der ligger i Svendborg, er på et år gået fra cirka 15 ansatte til i dag at have 50 ingeniører og maskinmestre ansat. Hos Alfa Laval har man de seneste to år ansat 50 nye medarbejdere, der laver scrubbere.

download

Travlheden hos scrubber-producenterne er stor i øjeblikket, fordi der kun er tre måneder til, at de nye miljøkrav træder i kraft

- Det er en gamechanger for branchen. Det er den største ændring, vi nogensinde kommer til at opleve. Det betyder, at skibsfarten kommer til at bidrage væsentligt til at nedbringe luftforureningen, siger Maria Skipper Schwenn, der er direktør i Danske Rederier.

Scrubber-forretningen drejer sig lige nu mest om at få klargjort den gamle flåde til de nye miljøkrav. Men Lasse Hansen er ikke bange for, at forretningen pludselig forsvinder igen.

- Vi er helt overbeviste om, at vi kan fortsætte med at lave scrubbere. Lige nu er vores ordrebog for 2020 ved at være godt fuld, og vi har de første forespørgsler i 2021, siger han.

Når de eksisterende skibe har fået installeret scrubbere, satser ME Production på de mange nybygninger af skibe, hvor der også er behov for scrubbere. Derfor har ME Production åbnet en fabrik i Kina, så virksomheden er tæt på de værfter, hvor skibene bliver bygget.

Kilde: DR

Se trailer her