Dansk maritim virksomhed vil have succes i Afrika

 

2gaxype93vf0l0gb

Offshore omkring Vestafrika får nyt motorservice-alternativ til Grand Canaria

VMS Group, af mange i den maritime klynge i Nordjylland bedre kendt som Vestergaard Marine Service, henter i dag omkring 60 pct. af sin omsætning uden for Danmarks grænser. Det er ellers i Frederikshavn, at virksomheden, som ændrede navn ved en fusion med DT-Interlink og VMS Technology i 2017, har sine rødder som en af de centrale maritime servicevirksomheder i byen.

Det seneste eksempel på VMS Groups øgede internationale fokus vil i de kommende måneder være under opbygning i Namibia. Her etablerer Frederikshavner-virksomheden nu sit andet store service-hub uden for det europæiske kontinent i form af et motorværksted og et lokalt forankret selskab i Walvis Bay. VMS Group er allerede til stede med et lignende setup med 60 medarbejdere i Brasilien i Guanabara Bugten tæt på Rio de Janeiro.

– Vi har som målsætning at vokse år efter år. Men der er grænser for, hvor meget vækst vi kan hente i Danmark. Ikke mindst i lyset af, at offshore-branchen endnu ikke er på niveau med 2014. Så selv om vi er lykkedes med at øge vores position inden for færger og fiskeriet - og, at der er gode projekter med ny stor dok og skibsophugning undervejs her i Frederikshavn – så er vi i gang med en udvikling, der også handler om et globalt fokus, forklarer Peter Krogh Nymand, adm. direktør i VMS Group, til Søfart.

– Vi starter op i Walvis Bay i august. Værkstedet skal opbygges og være klar i løbet af september. I første omgang med nogle af vores egne folk, men på lidt længere sigt også med lokale medarbejdere. Ligesom i Brasilien, er målgruppen i Namibia offshore-branchens løbende behov for service og vedligehold af motorer på deres rigge og skibe. Derudover er der et stort potentiale i fiskerflåden, uddyber han.

Stort prispres

Ifølge Peter Krogh Nymand er Namibia et relativt velfungerende land i regionen at etablere sig i med en god infrastruktur. Men Walvis Bay ligger samtidigt også godt i forhold til mange af de store internationale operatørers offshore-aktiviteter ud for Vestafrika, som ellers primært baserer sig på Grand Canaria, langt mod nord, som servicebase.

– Da norsk offshore udgjorde en stor del af vores internationale marked agerede vi stadigt mest på et slags hjemmemarked. Lønniveauet i Danmark og Norge ligger inden for de samme skalaer. Det er noget helt andet, når vi nu arbejder med globale selskaber, hvor vi er oppe mode en øget priskonkurrence.

– På det marked vil vi typisk sende et internationalt team ud på en rig, hvor opgaven måske lyder på overhaling af en til fire motorer. En opgave, der kan tage et sted mellem 14 dage og halvanden måned. Tidligere havde vi sendt et team, der udelukkende bestod af danskere af sted, men virkeligheden er i dag en anden, forklarer Peter Krogh Nymand.

Nyt testcenter

Den faste tilstedeværelse i Walvis Bay med et lokalt selskab og værksted giver dermed et boost af konkurrenceevnen overfor de internationale aktører, som opererer på Vestafrika. Ikke kun i forhold til omkostningsniveauet hos VMS Group, men også logistisk for kunderne, særligt for dem i den sydlige del af den vestafrikanske sokkel, der ligger langt fra De Kanariske Øer.

På trods af, at omsætningen stiger, bl.a. fra de øgede internationale aktiviteter, så er bundlinjen endnu ikke fulgt proportionalt med. Men det kan i følge Peter Krogh Nymand tilskrives øgede investeringer i faciliteter, som i høj grad fortsat også finder sted hjemme i Frederikshavn.

Her indviede VMS Group tidligere på året bl.a. en ny testfacilitet i ny-lejede lokaler udover virksomhedens eksisterende motorserviceværksteder på havnen i Frederikshavn. Testhallen, der rummer en motor-testbænk med tilhørende systemer til kølevand, røggas, analyser m.v., blev indviet med test af fire units med generatorsæt. De blev efterfølgende transporteret til Ulstein-værftet i Norge for at komme om bord i Lindblad Expeditions’ ekspeditions-nybygning ’National Geographic Endurance’, som leveres næste år.

Satser på gensets

Samme procedure vil finde sted næste forår, efter VMS Group fornyelig modtog en opfølgende ordre fra Lindblad Expeditions på opbygning, levering og kommisionering af yderligere fire gensets til et søsterskib, som skal leveres fra Ulstein i 2021. De to ordrer er resultatet af, at VMS Group i 2016 fik agenturet på salg og service af amerikanske GE Transportation’s marinemotorer i Tyskland og i Skandinavien.

Det er således GE Transportation -motorer, der i dag markedsføres under navnet Wabtec, som i kombination med ABB-generatorer udgør de i alt otte gensets til Lindblad Expeditions. Den nye testfacilitet er dog ifølge Peter Krogh Nymand ikke kun tænkt i forhold til projekter, der har med Wabtec-agenturet at gøre.

– Det er normen i markedet, at gensets bliver samlet og testet i land. Derfor overvejede vi i starten at finde et eksternt testcenter, men der er ikke ret mange mærke-uafhængige testcentre derude, så da vi samtidigt besluttede, at genset-området skulle være et strategisk hovedspor hos os, så var det oplagt at etablere vores eget, forklarer Peter Krogh Nymand.

– Vi har i forvejen en stor engineering-afdeling, som projekterer større opgaver for vores kunder, typisk store projekter med ombygninger og retrofit af skibe, vi har inde her i Frederikshavn. Så de interne resurser kan vi nu også udnytte til at projektere genset-racks – både med motorer fra vores eget agentur og for den sags skyld med andre fabrikater, uddyber han.

USA-ordre i Norge

De to første genset-ordrer baseret på Wabtec-agenturet er således begge reelt til en nybygning i Norge selvom ordregiveren er et USA-baseret selskab. Alene Norge, der sammen med Tyskland udgør den geografiske afgrænsning i aftalen med GE Transportation, har aktuelt en ordrebog på hele 22 krydstogtskibe.

Et rekordhøjt antal, der vidner om de norske værfters succes med at omlægge produktionen af avancerede offshoreskibe til små krydstogtsskibe rettet mod den boomene krydstogtindustri. Men Peter Krogh Nymand ser ikke nødvendigtvist dette tonnagesegment som det primære i agenturet.

– Vi vil gerne sælge disse motorer til segmenter, der ser værdien i de miljømæssige fordele ved dem. Der er helt sikkert segmenter, der slet ikke ser i vores retning, da man let kan få andre motorer, der er langt billigere end Wabtec. Til gengæld kan vi levere det mindst mulige footprint, da vores motorer ikke er afhængige af katalysatorer for at opfylde EPA Tier 4 og IMO Tier III-kravene. Så, ja, det er jo bl.a. krydstogtskibe, hvor særligt pladsen kan være et issue, forklarer han.

Togmotor med forspring

Netop de små ekspeditionskrydstogtskibe er den del af passagersegmentet med det allerhøjeste omsætningspotentiale per bruttoton. Derfor kan bare et par ekstra passagerkamre ud af et i forvejen lille antal, muliggjort af en mindre maskincasing, over tid give en betragtelig ekstra-indtjening til rederiet.

Wabtec’s motorer er gennem det oprindelige tilhørsforhold til General Electric-koncernen løbende blevet udviklet til dieselelektriske lokomotiver, først og fremmest til det amerikanske hjemmemarked. Derfor har motorernes basisdesign hele tiden skullet opfylde de langt strengere emissionsbegrænsninger, der gælder i landtransporten sammenlignet med skibsfarten.

Et udgangspunkt, der har givet marineversionerne af motorerne et forspring i forhold til de senere års fokus på NOx-udledning fra skibsfarten. Senest reguleret i IMOs Tier-III-regler, der ellers normalt kun kan opfyldes ved hjælp fra efterbehandling af røggassen – typisk fra en katalysator.

Kilde: soefart.dk
Dato: 03-07-2019