Frederikshavn Havn vinder Vækst og Vilje Erhvervsprisen

280117 Frederikshavn havn færge maritimt

Frederikshavn Havn vinder Frederikshavn Erhvervsråds Vækst og Vilje Erhvervspris for havnens ambitiøse vækststrategi og havneudvidelse.

Det var en glad og ydmyg Mikkel Seedorff Sørensen, der som adm. direktør for Frederikshavn Havn, kunne modtage Frederikshavn Erhvervsråds Vækst og Vilje Erhvervspris 2018 foran 230 deltagere i Det Musiske Hus sammen med bestyrelsesformand Bo Uggerhøj. 

- Vi er simpelthen så stolte og ydmyge over prisen, netop fordi det er erhvervets egen pris. Vi er meget taknemlige for anerkendelsen, siger Mikkel Seedorff Sørensen.

For 14. gang prisen bliver uddelt og gives til en virksomhed eller person,  som har betydning for vækst og udvikling i lokalområdet

I begrundelsen for hvorfor Frederikshavn Havn i år modtager prisen lyder det blandt andet, at havnen  igennem de sidste par år udviklet sin egen forretning og samtidig været vækstmotor for rigtig mange andre virksomheder i byen med en ambitiøs udvidelse. Virksomheder på havnen har kunnet tage flere ordre ind, andre har etableret sig på havnen, og nye er på vej ind. Havnen har via en proaktiv og målrettet vækststrategi tiltrukket virksomheder til Frederikshavn, som ellers ikke ville være kommet til byen.

Frederikshavn Havns 2021 strategi for vækst og udvikling er allerede lykkedes næsten 100 procent, forklarer bestyrelsesformand i Frederikshavn Havn, Bo Uggerhøj:

- Vi lavede en strategi for, hvad vi ville med havneudvidelsen – det skulle være en kombination af vækst hos eksisterende virksomheder og tiltrækningen af nye. Vi har aktivt arbejdet med targets og potentielle kundelister inden for vores fire strategiske fokusområder; turisme og færgefart, konventionel havnevirksomhed, maritim service samt miljø og genindvinding. Vi må sige, at vi allerede her i begyndelsen af 2019 er tæt på at være lykkedes 100 procent med vores 2021 strategi.

Frederikshavn Havn har i efteråret færdiggjort etape 1 af en storstilet havneudvidelse med 600 meter kaj, 11 meters vanddybde forberedt til 14 meter og 330.000 kvm baglandsareal, der næsten er meldt udsolgt.  Havnen har derfor allerede påbegyndt en etape 2 udvidelse, der forventes at stå færdig i 3. kvartal 2019.

- Med de kontrakter vi har indgået, har vi mere end nået vores økonomiske mål og ønsket om at skabe flere arbejdspladser. Vores hovedfokus er nu på en succesfuld igangsætning og drift af aktiviteterne i forbindelse med etape 1 og 2, forklarer Mikkel Seedorff Sørensen. 

Iværksætterprisen gik til Skagenfisker 

Ud over Vækst og Viljeprisen blev Iværksætterprisen også uddelt, og den gik til 23-årige Lars Sørensen fra Skagen, der i januar 2017 købte sit eget fartøj S440 Sofie Lykke, hvor han fisker primært jomfruhummer og torsk.

- Jeg er meget beæret over at være indstillet og selvfølgelig også vinde prisen. Det giver en stor frihed at have sit eget fartøj, og man bestemmer selv, hvordan man vil drive det. Jeg har aldrig lavet andet end at fiske – jeg har ikke haft et fritidsjob eller lignende, men altid været med på min fars båd. Så jeg føler, at jeg er skabt til det her, og tror og håber da også på, at jeg er fisker om 30 år, siger Lars Sørensen, der i dag har sin far ansat på dækket.

I begrundelsen for indstillingen af Lars Sørensen lød det blandt andet, at "Lars har haft modet til at gå efter sin drøm og handle på den. Han har trods sin unge alder sparet en halv million kr. op for at kunne erhverve sig den tyve tons store kutter, mens han har fået hjælp af andre i fiskerierhvervet til den øvrige finansiering. Lars Sørensen er med kutter Sofie Lykke et godt eksempel på et ungt menneske, der bliver i området for at skabe en forretning, som forventes på sigt at medføre nye investeringer".

Til arrangementet var der også et indlæg fra Torben M. Andersen, der som økonomisk professor og tidligere overvismand gav en økonomisk indsigt for Danmark, men også gav et indblik i sin egen opvækst i Frederikshavn, hvor han i dag stadig er tilknyttet Bangsbostrand Byorkester.

Nye partnere tiltræder den maritime lærlingeordning

IMG 1252 stor

Foto: Victor Blokhus og Mads N. Kristensen fra Orskov Yard.

Den maritime lærlingeordning går sin sejrsgang i det nordjyske og omfatter nu 13 virksomheder fra henholdsvis Frederikshavn, Sæby, Skagen, Hirtshals og Aalborg.

IMG 1947 stor

Foto: Christine Lunde/MARCOD, Morten V. Pedersen/MAN Energy Solutions, Rasmus Brohus/Hirtshals Yard & Vestkajens Maskinværksted, Thomas Diget/SL Power, Kim Sørensen/KS Maskinteknik, Tor Pedersen/SeaMech, Anette Hermann Sørensen/MARCOD, Jakob Grønkjær/Mariendal Electrics, Jens Christian Kristiansen/Soft & Teknik, Christina Ørskov/Orskov Yard. Ikke med på billedet: Maj Kær/Alfa Laval.

Tor Pedersen, medejer af SeaMech i Skagen og Hirtshals fortæller, hvorfor de er gået med i ordningen:

”Vi er glade for at have tilsluttet os MARCODs maritime lærlingeordning. Vi har tidligere selv forgæves forsøgt os med at rekruttere lærlinge. Vi mener bestemt, at lærlingeordningen vil give os mulighed for at få kvalificerede og håndplukkede lærlinge via professionel hjælp fra MARCODs lærlingekoordinator. Værdien af kvalificerede lærlinge er afgørende for vores virksomheds fremtid”.

Senior HR Partner Maj Kær hos Alfa Laval er også glad for at være indtrådt i ordningen:

”Alfa Laval Aalborg har stor fokus på at støtte op om sikringen af unges uddannelse. Vi vil skabe muligheder for gode lærepladser i det nordjyske. Via samarbejdet med MARCOD bliver vores organisation, ledere og svende understøttet i udviklingen af Alfa Lavals lærlinge, som dermed får det mest optimale uddannelsesforløb helt fra starten.  Desuden kan netværket som helhed skabe en branding af de maritime lærepladser på en helt unik måde, som kun muliggøres igennem ordningen og MARCOD”.

Direktør for Orskov Yard, Christina Orskov, byder de nye partnere velkommen i ordningen:

”På vegne af den maritime lærlingeordning – også kaldet MUK-ordningen - er jeg meget glad og stolt over, at vi har fået endnu flere virksomheder med i ordningen. Det er vores ansvar som virksomhed at uddanne så mange lærlinge som muligt og sammen står vi stærkere til at tiltrække nye lærlinge. Via ordningen kan vi uddanne endnu flere unge mennesker på tværs af virksomhederne. Vi føler også, at alle vores lærlinge er stolte af at være en del af ordningen og det er bare godt, der nu kommer endnu flere virksomheder med ind”.

Siden ordningen blev etableret i 2014 på initiativ af tre maritime virksomheder i Frederikshavn har den været udelukkende privat finansieret og rollemodel for lignende initiativer i de andre maritime miljøer i landet som fx Fyn og Esbjerg.

IMG 2681

Foto: Anette H. Sørensen, dele-elektriker lærling Isabella K. Karlsen og skibsmontørlærling Victor Blokhus

Ordningen omfatter 50 lærlinge, herunder skibsmontører, smede, elektrikere, industriteknikere, elektro fagteknikere samt elever indenfor lager og kontor.

Siden ordningen blev etableret i 2014 er:

  • Antallet af lærlinge øget fra 38 til 50
  • Partnerkredsen er øget fra 4 til 13.
  • Der er etableret et stærkt samarbejde med erhvervsskolerne
  • Der er etableret en rotationsordning blandt partnernes skibsmontørlærlinge
  • Der er etableret fire dele-elektriker-lærlinge og en dele-industritekniker-lærlinge blandt partnerne.
  • Virksomhederne i ordningen oplever succes i forhold til rekruttering af lærlinge
  • Virksomhederne i ordningen oplever stor synlighed som attraktiv arbejdsplads for lærlinge.

For yderligere oplysninger, kontakt venligst
Christine Lunde, direktør, tlf 23320332 – email: Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. Anette H. Sørensen, lærlingekoordinator, tlf. 22 62 48 99 – email: Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.


 

Ny dokkapacitet på vej i Frederikshavn

14. januar 2019 10:15 | Af redaktionen/SLH

2des1c775jatlaeb

Sådan kommer Orskov Yards nye dokfaciliteter til at se ud.
Illustration: Orskov yard

VÆRFTER: Orskov Yard og Frederikshavn Havn har indgået aftale med henblik på en forøgelse af Orskov’s dokkapacitet

Orskov Yard og Frederikshavn Havn har netop underskrevet en lejeaftale omkring et nyt kaj- og baglandsareal med henblik på en forøgelse af Orskov Yards dokkapacitet.

Det oplyser Orskov Yard i en pressemeddelelse.

Vanddybden på 14 meter i havneudvidelsen og den øgede kapacitet forøger potentialet for den samlede maritime serviceindustri markant. Orskov Yard har netop fejret 60-års jubilæum og viser med aftalen en stærk tro på fremtiden.

- Vi har i længere tid arbejdet med udvidelse af vores dokkapacitet og med denne aftale med Frederikshavn Havn, får vi kaj og baglandsareal, som muliggør placering af nye flydedokke i det område, hvor vi i dag allerede har en flydedok. Anlægget forventes at stå færdigt i slutningen af 2020, hvor vi også planlægger levering af den første flydedok, udtaler Lars Fischer, direktør Orskov Yard.

Det store nordjyske reparationsværft udvidelsesplaner mødes også med stor glæde fra Frederikshavn Havn:

- Vi glæder os enormt over aftalen med Orskov Yard, der har stor betydning for, at vi kan udnytte det potentiale, som havneudvidelsen giver. Orskov Yard spiller en stor rolle i udviklingen af Frederikshavns maritime serviceindustri med stor betydning for såvel by som havn, og Jeppe Ørskov var ligeledes én af initiativtagerne til havneudvidelsen tilbage i 2010, lyder det fra adm. direktør Frederikshavn Havn, Mikkel Seedorff Sørensen, der fortsætter:

- Det er fantastisk, at Orskov Yard nu investerer kraftigt i udviklingen af deres forretning, hvilket vil smitte af på den samlede maritime serviceindustri - ikke bare i Frederikshavn men i hele Nordjylland.


  

Tre forskellige uddannelser med ét til fælles: Det Blå Danmark, en branche der leverer udstyr, komponenter og service til skibe

JPG Anette

På billedet fra venstre:
Jimmy Larsen, Nick Pedersen, Simon A. Jensen

Nyuddannet smed Simon A. Jensen fra Orskov Yard, elektriker Nick Pedersen delelærling hos Mariendal Electrics, Soft & Teknik og MAN Energy Solutions samt industritekniker Jimmy Larsen fra MAN Energy Solutions har efter flere års flittighed og engagement fået en tidlig julegave i form af et nyerhvervet svendebrev.

Simon A. Jensen har udover svendebrevet erhvervet sig en studenterhue, og er dermed værftets første EUX-lærling. EUX-uddannelsen har været stærkt komprimeret med en læretid på i alt fire et halvt år, og har udover det faglige smedearbejde indeholdt meget projektarbejde i de boglige fag, hvorfor Simon står stærkt, i forhold til en drøm han har om at læse videre.

I sommer var det de boglige eksamener, der skulle overstås. Nu er det super fedt at have overstået svendeprøven, og lige nu glæder jeg mig til at skulle på arbejde uden at skulle tænke på næste skoleophold med masser af projektafleveringer, siger Simon. 

Nick Pedersen har gennemført den nye elektriker uddannelse, som så dagens lys i 2015. Uddannelsen er modulsammensat efter den enkelte elevs interesser og virksomhedens kompetencer. Som delelærling mellem Mariendal, Soft & Teknik samt MAN Energy Solutions har Nick været omkring husbyggeri, tavleopbygning og installationer i industrien.

At følge Nick har været en spændende rejse. Da vi i 2015 besluttede at afprøve at uddanne en dele-elektriker, vil jeg indrømme at jeg var lidt spændt på udfaldet, fortæller lærlingekoordinator Anette H. Sørensen. Hvordan ville lærlingen håndtere, at skulle være i lære i tre forskellige virksomheder, og hvordan ville virksomhederne håndtere at skulle være tre om at dele én lærling? Her tre et halvt år senere ser vi et fantastisk godt resultat, som ingen af os havde set i krystalkuglen, og jeg ved at Nick har samme opfattelse, siger Anette H. Sørensen, der samtidigt oplyser, at flere dele elektrikerlærlinge er godt i gang, og flere er på vej.

At jeg har været rundt i tre forskellige virksomheder har givet mig mulighed for i løbet af min læretid at afprøve mange forskellige ting, og allerede som nyudlært er jeg derfor skarpt stillet ind på, hvilken vej indenfor faget, jeg går efter, fortæller Nick Pedersen, der er blevet fanget på krogen til den maritime branche i forhold til elinstallationer ombord på og i tilknytning til skibe.

Industritekniker Jimmy Larsen har prøvet mange forskellige job, inden han besluttede at gå i gang med industritekniker uddannelsen. Et valg, han nu er glad for, da uddannelsen åbner mange døre, men Jimmi er blevet så glad for uddannelse, at han overvejer at gå i gang med endnu en. Hvilken er endnu ikke besluttet.

De tre ny udlærte står med hver sit svendebrev, som repræsenterer hvert sit fag. Fællesnævneren er Det Blå Danmark, en branche, der både uddanner, og som har brug for mange forskellige slags faglærte medarbejdere. Oveni giver svendebrevet masser af muligheder for videre uddannelse med spændende karrieremuligheder indenfor samme branche både til vands og til lands.

Lærlingene har været omfattet af den maritime lærlingeordning, der huses af MARCOD, og som omfatter i alt 60 lærlinge ansat henholdsvis hos Orskov Yard, VMS Group, MAN Energy Solutions, Hirtshals Yard, Soft & Teknik, Mariendal Electrics, Vestkajens Maskinværksted, KM Automatik, Victor samt KS Maskinteknik.

Fakta om den maritime lærlingeordning

Den maritime lærlingeordning er et samarbejde mellem ti maritime virksomheder, som har ansat en fælles ressource til at tiltrække flere lærlinge til den maritime branche, højne kvaliteten i uddannelserne, understøtte virksomhederne i håndteringen af lærlinge samt koordinere en turnusordning mellem partnerne således, at virksomhederne hjælper hinanden med at uddanne deres lærlinge bedst muligt til fremtiden. Partnere i ordningen er: Orskov Yard A/S, VMS Group A/S, MAN Energy Solutions, Hirtshals Yard A/S, Soft & Teknik A/S, Mariendal Electrics, Vestkajens Maskinværksted A/S, KM Automatik ApS, Victor A/S samt KS Maskinteknik A/S.

Fakta om MARCOD

MARCOD er et maritimt brancheudviklingscenter og klyngesekretariat, som støtter udviklingen hos små og mellemstore maritime virksomheder i den nordjyske maritime klynge. MARCOD er en specialiseret maritim erhvervsfremmeaktør med indgående kendskab til den maritime branche og et omfattende netværk til maritime aktører i Danmark og internationalt. MARCOD er etableret ultimo 2010 og støttes i perioden 2016-19 af Vækstforum Nordjylland, Business Region North Denmark, nordjyske kommuner og havne, maritime netværk, medlemmer og diverse fonde. MARCOD er organiseret som en fond og har base i Frederikshavn med satellitkontor på Aalborg Havn. Centret har otte ansatte og er sølvcertificeret i henhold til EU’s fælles klyngeinitiativ ECEI. MARCOD arbejder med netværksudvikling, maritim sparring, forskning og vidensdeling, kvalificeret arbejdskraft samt branding. MARCOD driver endvidere Scale-up Denmark vækstprogrammet for den maritime branche i DK. Læs mere i vores årsrapport her http://www.marcod.dk/da/nyheder/arsberetning-2017 samt på vores hjemmeside www.marcod.dk


Skoleskibet ’Danmark’ skal sejle mere i danske farvande

14. december 2018 10:00 | Af Ebbe Fischer

26bk4b92tn408dfb

Skoleskibet ’Danmark’. Foto: Martec

Martec melder ud, at man i sommeren 2019 vil tilbyde sine elever et togt rundt i Danmark

Det blå erhverv mangler ubefarne skibsassistenter, som bl.a. bliver uddannet på Martec.

Og siden man har skoleskibet ’Danmark’ inde under sine vinger, vil Martec nu tilbyde sine elever et unikt togt i foråret 2019 i danske farvande.

Det fortæller direktør for Martec, Pia Ankerstjerne.

- Vi har besluttet at lave et to-tre ugers togt, fortæller hun og uddyber:

- Når skibet kommer hjem fra togt fra Caribien i juni, så laver vi det her mindre togt. Vi ved endnu ikke, hvilke havne, det vil anløbe, og man kan da også forestille sig, at de skal en tur til England eller Norge under de 2-3 uger, siger direktøren.

Nyt tiltag

Skolens bestyrelse traf beslutningen i slutningen af november, og turen med ’Danmark’ skal tiltrække flere elever, siden Martec i 2018 også har fået en grundlæggende maritim uddannelse ind under sine vinger.

Det første hold var kun på 16, men det næste er på 30 stykker. Mens uddannelsen indebærer et halvt års uddannelse, inden man er klar som ubefaren skibsassistent. Holdet, der begynder uddannelsen i februar, har altså en stor oplevelse at se frem til.

- Så kan eleverne prøve kræfter med jobbet som skibsassistent i virkeligheden, siger Pia Ankersjerne.

Et trumfkort

Den Grundlæggende Maritime Uddannelse er mere konkret en 20 ugers indledende uddannelse til ubefaren skibsassistent. Efter de 20 uger skal eleven i praktik, og siden er de maritime uddannelser helt åbne for eleven.

- Det er en helt unik mulighed, som ikke er alle forundt. Normalt er der 80 elever om bord på skibet, så med de ca. 30 elever fra den grundlæggende maritime uddannelse er der plads nok, forklarer Pia Ankerstjerne og tilføjer:

- Det er en uddannelse og en branche, som giver fantastiske muligheder for eleven, men desværre er der ikke ret mange unge der kender uddannelserne i det maritime, selvom det er Danmarks største erhverv.

Skoleskibet ligger til kaj på flådestationen i Frederikshavn

FAKTA: Skoleskibet 'Danmark'

Skoleskibet ’Danmark’ er en tremastet fuldrigger ejet af Staten og drevet af den maritime skole Martec i Frederikshavn.
Skibet benyttes til repræsentationer af forskellig slags, bl.a. var det med til OL i Rio i 2016, og man planlægger nu et togt til OL i Tokyo i 2020.
Nakskov Skibsværft byggede ’Danmark’ i 1932 som erstatning for verdens største skoleskib ’København’, der forsvandt sporløst omkring Kap det Gode Håb i 1928.
’Danmarks’ besætning er på 15 mand + omkring 80 elever.
Skibet har en længde på 74,4 meter, en dybgang på 5,2 meter og er 10 meter bredt.