DFDS automatiserer indkøbsprocesser med ny SERTICA integration udviklet af MAN Energy Solutions og Logimatic.

Logimatic og MAN Energy Solutions samarbejder om, at standardisere udvekslingen af RFQ og PO information mellem rederier og leverandører. En direkte integration mellem Procurement modulet i SERTICA og ordrestyringssystemet fra MAN Energy Solutions eliminerer genindtastning af priser og anden indkøbsinformation.

SERTICA Connect Integration

SERTICA Connect giver rederier adgang til at kommunikere direkte med flere maritime leverandører. Den direkte integration muliggør nem udveksling af tilbud, indkøbsordrer og ordrebekræftelser.

Michael Paarup, COO hos Logimatic Solutions forklarer: ”Rederier kan drage stor fordel af at modtage al information digitalt. Dette sparer alle parter tid og penge. Ved at modtage tilbud direkte i SERTICA kan rederierne nemt sammenligne priser og dermed finde den mest attraktive leverandør.”

Harald Capek, Head of PrimeServ Diesel Processes & Analytics hos MAN Energy Solutions siger: “Vi er meget glade for at kunne tilføje SERTICA som integrationspartner og vores samarbejde er med til at gøre indkøbsprocessen hurtigere og mere digital. Dette er en del af vores digitale strategi og står højt på vores kunders dagsorden.”

Rasmus Hansen, Projektchef hos Logimatic Solutions kommenterer: ”Med grænsefladen til SERTICA kan MAN Energy Solutions foretage alle opdateringer i deres eget ERP-system, hvilket gør processen totalt automatiseret. Det betyder det er slut med at genindtaste oplysninger såsom indkøbsordreposition. I sidste ende drager både MAN Energy Solutions og deres kunder fordel af denne digitale transformation.”

En af disse kunder er DFDS, der aktivt bruger SERTICA Connect. ”Vi har været interesseret i at finde en standardiseret og effektiv løsning til at udveksle RFQ- og PO informationer med leverandører for at sikre hurtigere svar tider, reducere arbejdsbyrden og minimere fejl for både DFDS og vores leverandører,” fortæller Lene Kragkær Nilsson, Operational Procurement Manager hos DFDS.

Rajeshwaran Kalaiselvan, Digital Procurement Manager hos DFDS tilføjer: ”DFDS ønskede at finde en løsning, der fjerner behovet for en teknisk tredjepartsløsning, der styrer samarbejdet mellem DFDS og leverandører. Det er lykkedes med SERTICA Connect, og vi ser frem til at forbedre løsningen yderligere. Desuden håber vi at flere rederier og leverandører vil bruge løsningen så vi sikrer, at vi alle får mest muligt ud af løsningen.”

Ingi Helgason, Senior Project Manager in Business Development and Digitalization hos MAN Energy Solutions konkluderer: ”Vi har haft stor glæde af samarbejdet med Logimatic, som har resulteret i et vigtigt skridt hen imod mere automatiserede processer. Med øget integration til SERTICA ser vi virkelig er en win-win-situation for både kunder og leverandører.”

Om DFDS
DFDS er Nordeuropas største integrerede shipping- og logistikvirksomhed med en årlig omsætning på EUR 1.9bn. Over 8.000 godskunder afhænger af vores færge- og terminaltjenester samt fleksible løsninger af transport og logistik. Vi leverer også sikre overnatnings- og nærfarts færge service til syv millioner passagerer, hvoraf mange rejser i egen bil. Vores 7.000 ansatte befinder sig på skibe og kontorer fordelt i 20 lande. DFDS blev grundlagt i 1866 med hovedkontor i København og børsnoteret på Nasdaq Copenhagen.

Om MAN Energy Solutions
MAN Energy Solutions gør det muligt for sine kunder at opnå bæredygtig værdiskabelse i overgangen til dekarbonisering. Ved hjælp af helhedsorienterede løsninger inden for marine-, energi- og industrisektoren imødegår vi morgendagens udfordringer og udvikler højere ydeevne og effektivitet. Som førende leverandør af avanceret teknologi gennem mere end 250 år tilbyder vi en unik portefølje af teknologier. MAN Energy Solutions har hovedsæde i Tyskland og beskæftiger ca. 14.000 medarbejdere på over 120 lokationer verden over. Vores serviceorganisation, MAN PrimeServ, tilbyder vores kunder en verdensomspændende eftersalgsservice med et stort netværk af servicecentre.

Om Logimatic
Logimatic er virksomheden bag SERTICA. Med mere end 120 ansatte, har Logimatic mere end 30 års international erfaring i udvikling og implementering af Fleet Management software. Professionel support tilbydes til kunder over hele verden fra kontorer i Danmark, Singapore og Chile. Løsningerne er nicheprodukter med et centralt fokus på at altid øge kundernes konkurrencedygtighed med optimeret fleet management.

Orskov Yard ramt af krisen: 86 medarbejdere er sendt hjem

2keif3xfyle33dfb

- De er ikke fyret, understreger direktør for Orskov Yard i Frederikshavn, Christina Ørskov

Orskov Yard har sendt 86 af sine 187 medarbejdere hjem - midlertidigt på grund af coronakrisen.

At det skal være midlertidigt er i hvert fald, hvad direktør for skibsværftet i Frederikshavn Christina Ørskov håber.

- Først og fremmest er vi rigtig kede af, at vi er kommet i den her situation. Og det er vigtigt for mig at understrege, at ingen er fyret. Vi håber, at vi får brug for alle medarbejdere igen, siger hun.

- Vi håber, at vi får brug for dem fra 1. maj. Da har vi flere ordrer i bogen, siger hun og understreger, at det selvfølgelig er usikkert.

Der kan komme flere afbud.

Orskov Yard har gjort brug af det forlig, der i forrige uge blev indgået mellem CO-Industri og Dansk Industri. Medarbejderne er dermed sendt hjem midlertidigt på dagpenge.

Grunden til hjemsendelsen er, at Orskov Yard har været ude for flere kunder, der har aflyst eller udskudt aftaler om at få deres skibe i dok.

- Det er blandt andet færger, der ikke længere har en indtægt, og derefter heller ikke skal have en udgift. Det er forskellige årsager, siger Christina Ørskov og peger på, at det heller ikke er let at få eksempelvis udenlandske montører til værftet.

- Det er ikke dansk lovgivning, der forhindrer det. Folk med et anerkendelsesværdigt formål kan stadig komme ind i Danmark. Men det kan være, fordi man ikke vil sende medarbejdere til Danmark, siger hun.

Christina Ørskov håber, at andre nu vil gøre brug af, at der er plads i værftets ordrebog.

- Det kunne jo være, at der var nogen, som øjnede en mulighed for at komme ind hos os, nu da vi har flere aflysninger, siger hun.

De hjemsendte timelønnede medarbejdere er fra mange forskellige faggrupper som svejsere, rør- og maskinmedarbejdere, truckfører og kranfører.

Kilde: https://www.metal-supply.dk/

Færgerute til Oslo er en Saga blot: En trist nyhed for Frederikshavn

Foto: Lars Pauli

FREDERIKSHAVN: Meldingen om, at Stena Line lukker ruten Frederikshavn-Oslo permanent, også når grænselukningerne på grund af corona-krisen er overstået, er en kedelig nyhed for Frederikshavn Havn.

- Det er trist for Frederikshavn. Ruten har jo været drevet i 40 år. Men det er selvfølgelig suverænt Stenas beslutning, når man vælger at lukke den, og hvis de kan se ind i det kommende år, hvor de mister hele omsætningen fra højsæsonen til sommer og skal holde den sejlende uden ret mange indtægter indtil næste år, så er det en dyr rute af holde åben, konstaterer Mikkel Seedorff Sørensen, der er direktør for Frederikshavn Havn.

Lars Pauli

Når det er sagt, så kommer det ikke helt bag på Mikkel Seedorff Sørensen, at ruten havde en udløbsdato.

- Vi har kunne se, at aktiviteterne har været faldende de seneste år. Derfor er det selvfølgelig alligevel trist, at Stena vælger at lukke den, og at det er noget helt uventet som et virus, der er årsagen. Men sådan er det jo nogle gange, en udefra kommende faktor kan være det, der gør, at man beslutter sig for, at det er nu, der skal træffes en så stor beslutning.

- Men ruten har primært været baseret på nordmænd, der er sejlet herned på cruise, og nu har vi lige set den norske krone falde til kurs 57 - det gør det ikke nemmere at tro på en fremtid for ruten efter krisen, selv om tingene selvfølgelig begynder at rette sig igen på et tidspunkt, siger Mikkel Seedorff Sørensen.

Hvilke økonomiske konsekvenser lukningen af færgeruten får for Frederikshavn Havn kan han ikke give noget særlig færdigt bud på; nyheden er torsdag eftermiddag stadig meget ny - udover at der selvfølgelig kommer færre penge i kassen, når der er én afgang mindre i døgnet og en halv million passagerer forsvinder årligt.

- Vi har bestyrelsesmøde i morgen (fredag), og der kommer det her da til at fylde en del, siger havnedirektøren.

Modernisering påvirket

Færre penge i kassen er dog ikke den eneste konsekvens, det endelige farvel til den nuværende Stena Saga, der har besejlet ruten siden 1994, får. Også planerne for den fysiske udformning af Frederikshavn Havn bliver påvirket.

- Vi har løbende gået og overvejet nogle planer for at modernisere færgehavnen, hvor vi har haft snakket med både Stena, politiet og tolderne. Det her betyder jo, at vi ikke længere har en rute til EUs ydre grænse, og det får da en eller anden konsekvens i forhold til de planer, siger Mikkel Seedorff Sørensen.

Til gengæld betyder lukningen af Frederikshavn-Oslo ikke ret meget for mængden af gods, der bliver transporteret over Frederikshavn Havn med færgerne. Ruten var stort set udelukkende baseret på passagertrafik.

- I forhold til fragt er det en meget lille del af det samlede fragtvolumen, der er kommet den vej. Der er det ruten til Göteborg, der trækker det store læs, og det tror vi da også på, at den bliver ved med i fremtiden, siger Mikkel Seedorff Sørensen.

Kilde: Nordjyske.dk / 19. marts 2020 - Fotos Lars Pauli

Frederikshavn Havn indgår kontrakt på nyt kajanlæg

Foto Peter Broen

FREDERIKSHAVN:
Frederikshavn Havn har skrevet under på en kontrakt med CG Jensen A/S, der får til opgave at etablere et nyt, stort kajanlæg ved Østre Kaj.
Det fremgår af en pressemeddelelse torsdag morgen.

Projektet består af en skibskaj på i alt 225 meter, hvoraf de 200 meter får en vanddybde på 9,5 meter. Parallelt med den laves en 160 meter lang dokkaj med en vanddybde på 14 meter. De to kajer adskilles af en 40 meter bred mole.

- Det glæder os enormt, at vi nu kan offentliggøre en aftale med CG Jensen A/S på det nye kajanlæg. Det har været en lang proces, men vi føler, at vi er nået i mål med et rigtig godt projekt, der understøtter og tilgodeser havnens kunder og i særdeleshed Orskov Yard. Det er fantastisk, at Orskov Yard udvider deres kapacitet og dermed gør brug af de muligheder, som havneudvidelsen giver med større dybgang, lyder det fra Mikkel Seedorff Sørensen, administrerende direktør for Frederikshavn Havn, i pressemeddelelsen.

Det nye kajanlæg skal blandt andet give plads til Orskov Yards nye 180 meter lange flydedok, der allerede er bestilt hos Hat-San værftet i Tyrkiet. Den giver mulighed for at servicere flere skibe og herunder skibe med større dybgang end i dag. 

Projekteringen af det nye kajanlæg er allerede i gang, og de fysiske aktiviteter forventes påbegyndt efter påske. Planen er, at Orskov Yard kan påbegynde installation af den nye flydedok januar 2021, hvoe der vil være en delaflevering af dokkajen. Det samlede projekt forventes færdigt juli 2021.

Kilde: Nordjyske.dk / 19. marts 2020 - Foto: Peter Broen

Dansk firma tager føringen inden for inspektion af redningsbåde og udsætningsanordninger

The ISO Experts in Portugal EMSA

Den autoriserede serviceudbyder CRALOG A/S har som det første uafhængige firma i verden certificeret sit personale verden over i henhold til nye ISO-standarder.

Den danske autoriserede serviceudbyder CRALOG A/S har de seneste dage modtaget en overvældende mængde af forespørgsler fra kunder over hele verden. Det er sket, siden ISO i begyndelsen af marts offentliggjorde en ny standard for certificering af personel til inspektion af livreddende udstyr om bord på skibe og boreplatforme.

CRALOG, der har hjemsted i Frederikshavn, er den første uafhængige autoriserede serviceudbyder, der har certificeret sit personale i henhold til den nye ISO-standard med titlen ISO/PAS 23678:2020. Certificeringen gør virksomhedens mandskab, der er fordelt over 40 havne i 20 lande, i stand til at inspicere, vedligeholde og reparere redningsbåde og udsætningsanordninger af alle typer og fra alle fabrikanter.

Certificeringen følger et sæt nye regler fra Den Internationale Søfartsorganisation, IMO. De nye regler, der trådte i kraft i januar 2020, kommer i kølvandet på udviklingen af ​​en international anerkendt standard for certificering af personale.

Nationale eksperter har været med til at udvikle den nye standard på vegne af producenter, autoriserede virksomheder, rederier og flagstater.

Stort behov for certificeret personel

Da skibsfarten opererer under international jurisdiktion, har det været vigtigt at sikre, at det personale, der udfører de periodiske årlige og 5-årige inspektioner, også accepteres på internationalt grundlag.  De periodiske inspektioner er underlagt bestemmelser i SOLAS, den internationale konvention om sikkerhed for menneskeliv på søen. 

- Hvis der ikke blev oprettet et globalt netværk af certificeret personale til service af det redningsudstyr, der er omhandlet i den nye resolution med virkning fra januar 2020, kunne den frie bevægelighed for skibsfart blive alvorligt hindret med alvorlige konsekvenser. Nu ser vi behovet for certificeret personale over hele verden i henhold til de nye regler, da vi de seneste dage har modtaget massive mængder af henvendelser vedrørende inspektioner fra skibsejere over hele verden, siger CRALOG´s administrerende direktør Ian Fleming McCurdie.

Klare rammer for opkvalificering

Den danske direktør deltog op til 2016, da resolutionen blev vedtaget, i udviklingen af den nye ​​resolution som teknisk rådgiver for Søfartsstyrelsen. Siden januar 2019 har CRALOG som den første uafhængige tjenesteudbyder i verden implementeret dette certificeringsprogram på virksomhedens eget akademi i Danmark.

- Hensigten med de nye ISO-standarder er at skabe en klar ramme for at opkvalificere personale ansat af uafhængige autoriserede virksomheder eller redningsbådsproducenter, når de fungerer som autoriserede virksomheder på et internationalt accepteret grundlag, siger Ian Fleming McCurdie.

SOLAS resolutionen med titlen MSC.404 (96) ændrer SOLAS kapitel III, regulation 3- definitioner, med en ny paragraf, som henviser til MSC.402 (96).

Autoriseret og til stede verden over

CRALOG A/S er en autoriseret virksomhed, der er autoriseret af flagstaterne Bahamas, Belgien, Danmark, Liberia og Panama. Yderligere er CRALOG klassegodkendt af bl.a. klassifikationsselskaberne DNVGL og CLASSNK i henhold til de fælles klasseregler, som IACS netop har opdateret for at være på linje med resolutionen 402(96).

Med et finmasket netværk af højt kvalificeret og erfarent certificeret personale i over 40 havne i 20 lande tilbyder CRALOG inspektion af redningsbåde og udsætningsanordninger når som helst og hvor som helst.

Coronavirus udskyder kurser

Mange virksomheder verden over er i denne tid påvirket af udbruddet af coronavirus, og det gælder også nogle af aktiviteterne i CRALOG. På trods af en massiv efterspørgsel har CRALOG måttet afvise personel fra hele verden, der ønsker at komme til Frederikshavn for at blive certificeret på virksomhedens akademi.

- Det er naturligvis ærgerligt, at vi må udskyde disse kurser. Men det store behov for at få opkvalificeret og certificeret personel efter de nye standarder understreger også vigtigheden af at have personel over hele verden, der er certificeret efter en international standard. Selv om ingen kan komme ind i Danmark for at blive certificeret p.t., har vi i CRALOG allerede 300 mand verden over, der er certificeret, og som nu og her er i stand til at udføre de lovpligtige inspektioner om bord uden behov for at krydse landegrænser. Og de har alle meget travlt i disse dage, siger Ian Fleming McCurdie.


Fakta om sikkerhed til søs

SOLAS står for ”International Convention for the Safety of Life at Sea”, på dansk ”Den internationale konvention om sikkerhed for menneskeliv på søen”.

SOLAS er en international traktat vedrørende sikkerheden til søs. Den er udarbejdet af Den Internationale Søfartsorganisation (IMO), som er FN’s søfartsorgan. 

Denne konvention omfatter regler om sikkerheden for menneskeliv på søen. Reglerne i konventionen gælder for alle skibe verden over. 

Alle skibsejere skal overholde SOLAS-konventionen, og efter indførelsen af det nye regulativ vedrørende certificering af personel til inspektion af livreddende materiel om bord har administrationen under hver flagstat informeret deres anerkendte organisation (RO) om at opdatere deres landefil eller RO-aftaler med en af ​​følgende:

  1. Flagstatens administration autoriserer virksomheder. (Afsnit 7.4.1)
  2. Administrationen accepterer SOLAS-kontraherende administrationers autoriserede virksomheder (Afsnit 7.4.3)
  3. Administrationen accepterer klasseselskabets serviceudbyder, såfremt klasseselskabet er anerkendt som en af ​​landets anerkendte organisationer (Afsnit 7.4.3)

Det er derefter den autoriserede virksomhed, der certificerer sit personale til at være i stand til at udføre en årlig og/eller 5 årlig inspektion af de enkelte fabrikanters forskellige typer af redningsudstyr.

CRALOG Ian McCurdie attending SSE6 at IMO right in picture