VMS Group får eget værksted i Vestafrika

VMS

05. november 2019 | Af Kanal Frederikshavn

Som den eneste havn med servicefaciliteter mellem Cape Town i Sydafrika og De Kanariske Øer er Walvis Bay på Namibias vestkyst et nøgleområde for skibsfarten i det østlige Atlanterhav. Det er baggrunden for, at VMS Group - med hovedsæde i Frederikshavn - nu etablerer sig med eget værksted tæt på havnefaciliteterne i Namport i Walvis Bay.

Etableringen kommer samtidig med en planlagt udvidelse af Namport, der blandt andet omfatter en ny containerterminal. Danskerne har længe haft kig på området, og et tæt samarbejde med det namibisk-ejede W. Dresselhaus Engineering, der har været i Walvis Bay siden 1989, betyder, at etableringen af et 420 kvadratmeter stort værksted fuldt udstyret med alt nødvendigt værktøj og maskiner til slibning af ventiler, afbalancering og honing er en realitet.

- Vi venter os meget af denne strategiske udvidelse af vores internationale aktiviteter. Det lokale skibsværft i Walvis Bay er kommet godt i gang, og en kæmpe containerterminal er under opbygning. Samtidig er der netop fundet en stor olieforekomst i farvandet ud for Namibia, siger Kristian Kaasing Larsen, Senior Vice President i VMS Group.

De seneste fire år har han været udstationeret i Brasilien for at opbygge en afdeling af VMS Group i Niteroy ved Rio de Janeiro, der nu beskæftiger 55 medarbejdere.

- I begyndelsen vil vores værksted i Walvis Bay være bemandet med en dansk supervisor og en stab af medarbejdere fra vores brasilianske afdeling. På længere sigt er det planen, at vi gerne vil rekruttere lokalt, i det omfang, det er muligt, siger Kristian Kaasing Larsen.

Han vurderer, at olie- og gasområdet efter nogle svære år er på vej op igen.

- Alene i juli blev der på verdensplan reaktiveret 24 rigge, og hver borerig er afhængig af tre-fire supplybåde, så markedet er der. Samtidig er der alene i Walvis Bay 12 fiskefabrikker og en lokal fiskerflåde på omtrent 140 fartøjer. Og endelig er vi i forvejen i området, når vi har kunder, der kræver service, forklarer Kristian Kaasing Larsen.

Udover at støtte op om den eksisterende forretning og en fortsat global udvikling af VMS Group ser virksomheden også muligheder i at være med til at udvikle Walvis Bay som en ny, maritim serviceklynge.

Basis for denne udvikling kunne være et tæt samarbejde mellem VMS Group, W. Dresselhaus Engineering, det lokale værft NAMDOCK samt havnen, der med sin beliggenhed også fungerer som serviceområde for og forsyner de tre nabolande uden egen kyststrækning; Botswana, Zambia og Zimbabwe med Dry Port-faciliteter med mulighed for omladning af gods samt understøttende logistik- og lagerfaciliteter.

Fra værkstedet i Walvis Bay vil VMS Group tilbyde service og vedligehold af alle typer dieselmotorer, turboladere og gear. Det gælder såvel fartøjer, der lægger til kaj i Afrika, som service under medsejlads.

Nye miljøkrav for 60.000 skibe: Danske virksomheder har travlt med at lave kæmpe vaskemaskiner til røg

Fra 2020 skal skibe i hele verden udlede langt mindre svovl.

Der er gang i svejseapparaterne i ME Production på havnen i Frederikshavn. I døgndrift arbejder i alt 180 smede, maskinmestre og ingeniører med at lave scrubbere til skibe.

En scrubber kan meget forsimplet beskrives som en vaskemaskine, der vasker svovl ud af skibenes røg.

Og scrubberne er der rift om for tiden. Fra årsskiftet bliver der nemlig skruet op for de internationale krav til renheden af den røg, som skibstrafikken udleder. De nye krav betyder, at skibe skal udlede væsentligt mindre svovl.

Og her er scrubberne en del af løsningen. De monteres i skibenes skorstene og renser røgen, så skibene udleder mindre svovl. På verdensplan skal 60.000 skibe leve op til de nye miljøkrav, og det giver travlhed og nye arbejdspladser i Danmark.

- Det er en vanvittig udvikling, vi har haft. Vi var nødt til at leje os ind i nye lokaler, samtidig med at vi ombyggede en gammel hal, som vi kan bruge til scrubbere, siger Lasse Hansen, der er økonomidirektør i ME Production.

På halvandet år er ME Production gået fra omkring 60 ansatte til de 180, de er i dag. ME Production er en af tre store danske producenter af scrubbere. Også danske Pureteq og svenske Alfa Laval producerer scrubbere i Danmark. Og alle tre steder er ordrebøgerne fyldte og medarbejderstaben vokset.

- Branchen er vokset enormt hurtigt, og vi har sagt nej til rigtig mange ordrer. Det spidser lidt til på alle linjer og for alle leverandører, siger Anders Skibdal, der er administrerende direktør i Pureteq.

Pureteq, der ligger i Svendborg, er på et år gået fra cirka 15 ansatte til i dag at have 50 ingeniører og maskinmestre ansat. Hos Alfa Laval har man de seneste to år ansat 50 nye medarbejdere, der laver scrubbere.

download

Travlheden hos scrubber-producenterne er stor i øjeblikket, fordi der kun er tre måneder til, at de nye miljøkrav træder i kraft

- Det er en gamechanger for branchen. Det er den største ændring, vi nogensinde kommer til at opleve. Det betyder, at skibsfarten kommer til at bidrage væsentligt til at nedbringe luftforureningen, siger Maria Skipper Schwenn, der er direktør i Danske Rederier.

Scrubber-forretningen drejer sig lige nu mest om at få klargjort den gamle flåde til de nye miljøkrav. Men Lasse Hansen er ikke bange for, at forretningen pludselig forsvinder igen.

- Vi er helt overbeviste om, at vi kan fortsætte med at lave scrubbere. Lige nu er vores ordrebog for 2020 ved at være godt fuld, og vi har de første forespørgsler i 2021, siger han.

Når de eksisterende skibe har fået installeret scrubbere, satser ME Production på de mange nybygninger af skibe, hvor der også er behov for scrubbere. Derfor har ME Production åbnet en fabrik i Kina, så virksomheden er tæt på de værfter, hvor skibene bliver bygget.

Kilde: DR

Se trailer her

403 folkeskoleelever besøger den maritime branche i Frederikshavn

IMG 3860

’Se, føl og rør’ var temaet for årets Maritime Career Day i Frederikshavn, hvor 403 folkeskoleelever besøgte i alt 19 virksomheder. Formålet var at åbne de unges øjne for uddannelses- og jobmuligheder blandt medlemsvirksomhederne i Maritime Network Frederikshavn. Arrangørerne er det maritime brancheudviklingscenter MARCOD, Maritime Network Frederikshavn, Dansk Metal, Frederikshavn Kommune, EUC Nord, Frederikshavn Handelsskole, MARTEC, Frederikshavn Gymnasium og TechCollege. Selv om denne dag hovedsageligt er for de unge folkeskoleelever, er det ikke kun dem, der får noget ud af det. De maritime virksomheder der får besøg af eleverne understreger vigtigheden og glæden i besøgene men også mulighederne for at oplyse eleverne om branchen:

Maritime Career Day er en alletiders mulighed for virksomheden for at være ung med de unge og introducere dem til det fede ved at være en del af den maritime verden, uanset om det er håndværket i værkstederne eller de administrative job. Vi er glade og stolte over at unge mennesker har lyst til at vide mere om de maritime erhverv samt uddannelsesmæssige muligheder, som vi kan tilbyde dem hos Victor A/S”, siger Sisse Zinn, salg- og marketingassistent hos Victor A/S.

Hos Norisol ser man også dagen som et vigtigt initiativ:

Ligesom hvis man vil være tømrer eller murer handler de maritime uddannelser om at have hænderne godt skruet på og være i stand til at kunne behandle tal osv. Det er derfor vigtigt for os at oplyse de unge mennesker og gøre dem interesseret i de håndværksmæssige uddannelser inden for branchen såsom for eksempel teknisk isolatør. Vi vil rigtig gerne finde unge mennesker som kunne se mulighederne i at tage en teknisk uddannelse og hjælpe dem med at finde de emner, de synes er interessante.”, siger Susanne Sjørup, projektkoordinator hos Norisol.

Udover virksomhedsbesøgene bestod dagen også af et uddannelsesløb på MARTEC Kragholmen, hvor fokus var på læring og feedback. MARTEC stod sammen med EUC Nord, Frederikshavn Handelsskole, Frederikshavn Gymnasium og TechCollege for at fremvise de maritime uddannelser, som de hver især kan tilbyde.

Hele dagen – både virksomhedsbesøgene og uddannelsesløbet - bestod i at se, føle og røre og derved åbne døren for den maritime verden. Ifølge formanden for Maritime Network og Orskov Yards direktør, Christina Ørskov, er det vigtigt at vise de unge mulighederne i den maritime branche, at få dem til at føle det ind under huden, samt at lade dem prøve ting i de forskellige virksomheder på dagen:

Vi har i år sat det overordnede tema ’se, rør og føl’ på den Maritime Career Day og håber derved at få endnu flere unge til at få øjnene op for ALT det den Maritime Branche tilbyder”, siger hun.

Forberedte virksomheder og uddannelsesinstitutioner

Som forberedelse til Maritime Career Day blev der den 28. august afholdt en workshop for de deltagende virksomheder og uddannelsesinstitutioner under temaet ’Fremtidens arbejdskraft – hvordan når vi dem?’ Her gav unge-ekspert Thomas Overgaard konkrete tips og råd til, hvordan man når ud til de unge, og var en lærerig dag for alle der deltog.

Frederikshavn Kirke som medspiller

Sang og god vind på rejsen har altid været en del af traditionerne i den maritime branche, og som opstart til arrangementet samledes eleverne i år i Frederikshavn Kirke, hvor dagen startede med morgensang inden eleverne blev sendt ud på dagens togt.

Deltagende virksomheder i Frederikshavn:
MAN Energy Solutions – PrimeServ
MAN Energy Solutions – NJV
Orskov Yard
Nordjyske Bank
Forsvarets Hovedværksted
Cralog
Hytek
Soft & Teknik
Norisol
Tess
Victor
Jyske Bank
ME Production
VMS Group
KS Maskinteknik
Nordelektro
Scanel
Spar Nord Bank
Interfjord Frederikshavn

Arrangører & sponsorer:

MARCOD, Maritime Network Frederikshavn, Dansk Metal, MARTEC, Frederikshavn Kommune, EUC Nord, Frederikshavn Handelsskole, Frederikshavn Gymnasium og TechCollege.

For yderligere oplysninger, kontakt venligst:

Maria-Louise Vadskær, Marketing- og kommunikationsmedarbejder, tlf. 26 20 07 21
– e-mail: Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Eller

Anette H. Sørensen, Lærlingekoordinator, tlf. 22 62 48 99 – e-mail: Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

IMG 3848

IMG 3879

IMG 3915 org

IMG 3963

Åbent hus: M.A.R.S. viser sit nye recyclingområde

92792 large
Kim Thygesen, General manager hos M.A.R.S. Europe: - Vi er meget taknemmelige for kommunens og byens modtagelse og opbakning.

Verdens første recyclingfacilitet, der er bygget til det formål at genindvinde skibe og borerigge, ligger på havnen i Frederikshavn. Faciliteten er netop færdigbygget og Modern American Recycling Services Europe (M.A.R.S. Europe), der har lejet sig ind på området, er klar til den helt store åbning. 

Søndag 22. september kl. 13-16 inviteres alle interesserede derfor ned på det nye område, hvor du blandt andet kan opleve rensningsanlægget med de to 2.500 kubikmeter store opsamlingstanke, skibsrampen til ophaling af skibe op til panamax-størrelsen og skiddingområdet til ilandtagning af offshore-installationer på op til 50.000 ton. Udover det imponerende byggeri vil der være infoskilte, der beskriver de enkelte faciliteter. Der serveres gratis kaffe og kage.

- Vi har set frem til den her dag, hvor vi kan give folk adgang til området. Vi er meget taknemmelige for kommunens og byens modtagelse og opbakning. Det vi vil gerne sig en stor tak for og håber, at rigtig mange har lyst til at fejre åbningen sammen med os. Vi glæder os til at vise det hele frem. Og vi glæder os til at fejre, at vi nu går i gang med arbejdet. De første ansættelser er på plads, og vi fortsætter løbende med at ansætte folk, indtil sitet er i fuld drift, fortæller Kim Thygesen, General manager hos M.A.R.S. Europe.

Adm. direktør hos Frederikshavn Havn, Mikkel Seedorff Sørensen, glæder sig også til åbningen af den nye recyclingfacilitet:

- Der er ingen tvivl om, at det bliver en festdag. Når man har været en del af en byggeproces helt fra start, så er det en fantastisk følelse at være i mål og kigge ud over det imponerende område. Frederikshavn har fået en recyclingfacilitet med fokus på sikkerhed og bæredygtighed, som vi alle kan være rigtig stolte af. Åbningen er startskuddet til et kæmpe bæredygtighedseventyr i Nordjylland, hvor mere end 200 arbejdspladser vil blive skabt med fokus på den cirkulære økonomi. Det er stærkt. Og det skal fejres, lyder det fra Mikkel Seedorff Sørensen.

M.A.R.S. forventer opstart af aktiviteter i oktober 2019, hvorefter området vil blive lukket på grund af ISPS-regler og sikkerhedshensyn. Du får derfor en helt unik mulighed for at se det 290.000 kvadratmeter store recyclingområde, inden faciliteterne tages i brug.

Parkering foregår ved den nye 600 meter kaj, og der er skiltning til parkeringen fra Nordhavnsvej.

Kilde: kanalfrederikshavn.dk

Data: 05.09.2019

OPLEV RECYCLINGOMRÅDET

Åben nyhedsbrevet i din browser

 


OPLEV RECYCLINGOMRÅDET

Verdens første recyclingfacilitet, der er bygget til det formål at genindvinde skibe og borerigge, ligger på havnen i Frederikshavn. Faciliteten er netop færdigbygget og Modern American Recycling Services Europe (M.A.R.S. Europe), der har lejet sig ind på området, er klar til den helt store åbning. 

Søndag d. 22. september kl. 13-16 inviteres alle interesserede derfor ned på det nye område, hvor du bl.a. kan opleve rensningsanlægget med de to 2.500 m3 store opsamlingstanke, skibsrampen til ophaling af skibe op til panamax-størrelsen og skiddingområdet til ilandtagning af offshore-installationer på op til 50.000 ton. 

 

 

 

 


ENDAGSTURISMEN SKAL VOKSE


Frederikshavn er blandt Jyllands førende destinationer for krydstogts- og endagsrejsende. Det viser tal fra 2018. Årligt kommer 150.000 endagsrejsende og mere end 1.8 mio. færgegæster til Frederikshavn Havn.

Der er vind i sejlene, og Frederikshavn Havn benytter sig af medvinden til at nedsætte en arbejdsgruppe, som skal udvikle Frederikshavn som destination og sikre potentialet for vækst, så havnen kan imødekomme de mange flere endagsgæster og skibe, der forventes at ville besøge byen fremover.

 

Facebook

Website

Email

LinkedIn

 

 

Opdater dine indstillinger eller afmeld nyhedsbrevet