Talent, flid og hårdt arbejde hædret

2 20196280218

40 nye maskinmestre hædret på MARTEC

40 nye maskinmestre blev i går hædret på MARTEC, hvor de som dimittender fik bevis på, at de nu har gennemført deres professionsbacheloruddannelse i maritim og maskinteknisk ledelse og drift eller i folkemunde ”Maskinmester.”

De nye maskinmestre kan glæde sig over, at de kommer ud i et arbejdsmarked, der efterspørger deres egenskaber og dermed giver dem gode jobmuligheder med god løn.

Dimittenderne er nogle af de mest eftertragtede i dansk industri og søfart, hvilket blandt andet viser sig ved, at der er fuld beskæftigelse over hele landet. 

”De nye maskinmestre har god grund til at have høje forventninger og høj selvtillid. De har arbejdet benhårdt igennem hele studietiden og de er konstant blevet udfordret – både teoretisk og praktisk.  Det mere end et fuldtidsjob at blive uddannet til Maskinmester og nu skal de ud og gøre brug af de færdigheder de har fået her på MARTEC. 

Vi ved at vores dimittender gør det godt derude. Og det gør de blandt andet på baggrund af et store engagement fra virksomheder rundt i hele landet, som bidrage til de studerendes projekter, tager de studerende i praktik og som i det hele taget bidrager aktivt til uddannelsens udvikling ” sagde Pia Ankerstjerne, Direktør på MARTEC. 

Følgende modtog deres bevis fra MARTEC som maskinmester, for at have gennemført professionsbacheloruddannelsen i maritim og maskinteknisk ledelse og drift (Bachelor of Technology Management and Marine Engineering

Frederik Lissner Ebdrup
Dan Kristian Thygesen
Naja Fleischer Nissen
Jeppe Holmgaard Frandsen
Rune Jakobsen
Anders Bak
Lasse Faldborg Jørgensen
Tupârna Petersen Sørensen
Mike Luu
Stefan Niss Mathiasen
Samuel Christiansen
Kristoffer Skov Pinholt
Philip Søndergaard Andreasen
Kristoffer Hvisthule
Jesper Martin Jensen
Gerjen Maribo van Drogen
Alexander Juhl Nielsen
Michael Brix Guldbæk
Asbjørn Østergaard Serup
Mads Guldbæk Bay Liljendal
Nick Juul Pedersen
Nicolai Kærsgaard Jørgensen
Erik Anger
Steffen Østergaard Mogensen
Mikkel Klank Christensen
Mathias Wiborg Drachmann
Johan Neist Jørgensen
Danni Kornum Mortensen
Henrik Bjerre Munk
Søren Vittrup Nielsen
Mark Kjær
Hans Christian Frost
Mads Arild Dam Kristensen
Rasmus Dahl Knudsen
Martin Hedegaard Bælum
Christian Udholm Hansen
Jesper Machon Poulsen
Søren Guedes da Costa Mørch
Christian Munk Thomsen
Peter Skovbak Høyer

Kilde: maritimedanmark.dk
Dato: 03-07-2019

Dansk maritim virksomhed vil have succes i Afrika

 

2gaxype93vf0l0gb

Offshore omkring Vestafrika får nyt motorservice-alternativ til Grand Canaria

VMS Group, af mange i den maritime klynge i Nordjylland bedre kendt som Vestergaard Marine Service, henter i dag omkring 60 pct. af sin omsætning uden for Danmarks grænser. Det er ellers i Frederikshavn, at virksomheden, som ændrede navn ved en fusion med DT-Interlink og VMS Technology i 2017, har sine rødder som en af de centrale maritime servicevirksomheder i byen.

Det seneste eksempel på VMS Groups øgede internationale fokus vil i de kommende måneder være under opbygning i Namibia. Her etablerer Frederikshavner-virksomheden nu sit andet store service-hub uden for det europæiske kontinent i form af et motorværksted og et lokalt forankret selskab i Walvis Bay. VMS Group er allerede til stede med et lignende setup med 60 medarbejdere i Brasilien i Guanabara Bugten tæt på Rio de Janeiro.

– Vi har som målsætning at vokse år efter år. Men der er grænser for, hvor meget vækst vi kan hente i Danmark. Ikke mindst i lyset af, at offshore-branchen endnu ikke er på niveau med 2014. Så selv om vi er lykkedes med at øge vores position inden for færger og fiskeriet - og, at der er gode projekter med ny stor dok og skibsophugning undervejs her i Frederikshavn – så er vi i gang med en udvikling, der også handler om et globalt fokus, forklarer Peter Krogh Nymand, adm. direktør i VMS Group, til Søfart.

– Vi starter op i Walvis Bay i august. Værkstedet skal opbygges og være klar i løbet af september. I første omgang med nogle af vores egne folk, men på lidt længere sigt også med lokale medarbejdere. Ligesom i Brasilien, er målgruppen i Namibia offshore-branchens løbende behov for service og vedligehold af motorer på deres rigge og skibe. Derudover er der et stort potentiale i fiskerflåden, uddyber han.

Stort prispres

Ifølge Peter Krogh Nymand er Namibia et relativt velfungerende land i regionen at etablere sig i med en god infrastruktur. Men Walvis Bay ligger samtidigt også godt i forhold til mange af de store internationale operatørers offshore-aktiviteter ud for Vestafrika, som ellers primært baserer sig på Grand Canaria, langt mod nord, som servicebase.

– Da norsk offshore udgjorde en stor del af vores internationale marked agerede vi stadigt mest på et slags hjemmemarked. Lønniveauet i Danmark og Norge ligger inden for de samme skalaer. Det er noget helt andet, når vi nu arbejder med globale selskaber, hvor vi er oppe mode en øget priskonkurrence.

– På det marked vil vi typisk sende et internationalt team ud på en rig, hvor opgaven måske lyder på overhaling af en til fire motorer. En opgave, der kan tage et sted mellem 14 dage og halvanden måned. Tidligere havde vi sendt et team, der udelukkende bestod af danskere af sted, men virkeligheden er i dag en anden, forklarer Peter Krogh Nymand.

Nyt testcenter

Den faste tilstedeværelse i Walvis Bay med et lokalt selskab og værksted giver dermed et boost af konkurrenceevnen overfor de internationale aktører, som opererer på Vestafrika. Ikke kun i forhold til omkostningsniveauet hos VMS Group, men også logistisk for kunderne, særligt for dem i den sydlige del af den vestafrikanske sokkel, der ligger langt fra De Kanariske Øer.

På trods af, at omsætningen stiger, bl.a. fra de øgede internationale aktiviteter, så er bundlinjen endnu ikke fulgt proportionalt med. Men det kan i følge Peter Krogh Nymand tilskrives øgede investeringer i faciliteter, som i høj grad fortsat også finder sted hjemme i Frederikshavn.

Her indviede VMS Group tidligere på året bl.a. en ny testfacilitet i ny-lejede lokaler udover virksomhedens eksisterende motorserviceværksteder på havnen i Frederikshavn. Testhallen, der rummer en motor-testbænk med tilhørende systemer til kølevand, røggas, analyser m.v., blev indviet med test af fire units med generatorsæt. De blev efterfølgende transporteret til Ulstein-værftet i Norge for at komme om bord i Lindblad Expeditions’ ekspeditions-nybygning ’National Geographic Endurance’, som leveres næste år.

Satser på gensets

Samme procedure vil finde sted næste forår, efter VMS Group fornyelig modtog en opfølgende ordre fra Lindblad Expeditions på opbygning, levering og kommisionering af yderligere fire gensets til et søsterskib, som skal leveres fra Ulstein i 2021. De to ordrer er resultatet af, at VMS Group i 2016 fik agenturet på salg og service af amerikanske GE Transportation’s marinemotorer i Tyskland og i Skandinavien.

Det er således GE Transportation -motorer, der i dag markedsføres under navnet Wabtec, som i kombination med ABB-generatorer udgør de i alt otte gensets til Lindblad Expeditions. Den nye testfacilitet er dog ifølge Peter Krogh Nymand ikke kun tænkt i forhold til projekter, der har med Wabtec-agenturet at gøre.

– Det er normen i markedet, at gensets bliver samlet og testet i land. Derfor overvejede vi i starten at finde et eksternt testcenter, men der er ikke ret mange mærke-uafhængige testcentre derude, så da vi samtidigt besluttede, at genset-området skulle være et strategisk hovedspor hos os, så var det oplagt at etablere vores eget, forklarer Peter Krogh Nymand.

– Vi har i forvejen en stor engineering-afdeling, som projekterer større opgaver for vores kunder, typisk store projekter med ombygninger og retrofit af skibe, vi har inde her i Frederikshavn. Så de interne resurser kan vi nu også udnytte til at projektere genset-racks – både med motorer fra vores eget agentur og for den sags skyld med andre fabrikater, uddyber han.

USA-ordre i Norge

De to første genset-ordrer baseret på Wabtec-agenturet er således begge reelt til en nybygning i Norge selvom ordregiveren er et USA-baseret selskab. Alene Norge, der sammen med Tyskland udgør den geografiske afgrænsning i aftalen med GE Transportation, har aktuelt en ordrebog på hele 22 krydstogtskibe.

Et rekordhøjt antal, der vidner om de norske værfters succes med at omlægge produktionen af avancerede offshoreskibe til små krydstogtsskibe rettet mod den boomene krydstogtindustri. Men Peter Krogh Nymand ser ikke nødvendigtvist dette tonnagesegment som det primære i agenturet.

– Vi vil gerne sælge disse motorer til segmenter, der ser værdien i de miljømæssige fordele ved dem. Der er helt sikkert segmenter, der slet ikke ser i vores retning, da man let kan få andre motorer, der er langt billigere end Wabtec. Til gengæld kan vi levere det mindst mulige footprint, da vores motorer ikke er afhængige af katalysatorer for at opfylde EPA Tier 4 og IMO Tier III-kravene. Så, ja, det er jo bl.a. krydstogtskibe, hvor særligt pladsen kan være et issue, forklarer han.

Togmotor med forspring

Netop de små ekspeditionskrydstogtskibe er den del af passagersegmentet med det allerhøjeste omsætningspotentiale per bruttoton. Derfor kan bare et par ekstra passagerkamre ud af et i forvejen lille antal, muliggjort af en mindre maskincasing, over tid give en betragtelig ekstra-indtjening til rederiet.

Wabtec’s motorer er gennem det oprindelige tilhørsforhold til General Electric-koncernen løbende blevet udviklet til dieselelektriske lokomotiver, først og fremmest til det amerikanske hjemmemarked. Derfor har motorernes basisdesign hele tiden skullet opfylde de langt strengere emissionsbegrænsninger, der gælder i landtransporten sammenlignet med skibsfarten.

Et udgangspunkt, der har givet marineversionerne af motorerne et forspring i forhold til de senere års fokus på NOx-udledning fra skibsfarten. Senest reguleret i IMOs Tier-III-regler, der ellers normalt kun kan opfyldes ved hjælp fra efterbehandling af røggassen – typisk fra en katalysator.

Kilde: soefart.dk
Dato: 03-07-2019

Endnu en håndfuld nyudlærte i den maritime branche

René Worsøe og Martin Christensen fra Orskov Yard, og Felix Barcelli og Mark Mogensen fra MAN Energy Solutions går sommerferien i møde med et nyerhvervet svendebrev som henholdsvis smede og skibsmontører.  

Fællesnævneren for de fire er, at de i læretiden har været ansat i den maritime branche. En branche med fuld fart på og en branche, der efterspørger kvalificeret arbejdskraft – derfor er det hos de to læresteder også en strategisk prioritering hele tiden at uddanne lærlinge.

Om man fortsætter i job, hvor man er udlært eller hvorvidt man sætter kursen mod andre horisonter, er meget forskelligt. For de nyuddannede hos MAN Energy Solutions gælder det, at Mark skal overtage en stilling efter en medarbejder, der er på vej på pension, mens Felix er i gang med at forfølge en drøm om at komme ud og erobre den maritime branche internationalt.

De nyudlærte er omfattet af den maritime lærlingeordning, der huses af MARCOD, og netop Orskov Yard og MAN Energy Solutions var to ud af de fire virksomheder der stod bag, da ordningen så dagens lys tilbage i 2014. De to læresteder har begge hen over de sidste år skaleret op på antal lærlinge.

  • Vi har besluttet, at ud af vores totale arbejdsstyrke skal 20 medarbejdere være lærlinge, udtaler Christina Ørskov, direktør ved Orskov Yard i Frederikshavn. Fordelingen af vores lærlinge er 50/50 af henholdsvis smede og skibsmontører, og det er bydende nødvendigt, at vi uddanner i samme grad, som vi har medarbejdere, der går på pension. Og jeg er stolt over, at vi på værftet har mulighed for selv at ansætte vores lærlinge efter endt læretid, slutter Christina Ørskov.

De fire unge mennesker kan med svendebrevet i bagagen, gå ud i verden og vise, at de har kompetencer, som de ved er efterspurgte - ikke kun i Danmark, men også på globalt plan.

Lærlingene har været en del af den ovennævnte maritime lærlingeordning, som omfatter i alt 50 lærlinge, der er ansat hos henholdsvis Orskov Yard, MAN Energy Solutions, Hirtshals Yard, Soft & Teknik, Mariendal Electrics, Vestkajens Maskinværksted, KM Automatik, Victor, KS Maskinteknik, Alfa Laval, RASI Maskinfabrik, SeaMech og SL Power.

Rene Martin Mark og Felix juni 2019

På billedet øverst fra venstre:

Rene Worsøe og Martin Christensen v/Orskov Yard, Mark Mogensen og Felix Barcelli v/MAN ES. 

Nordelektro droppede licitationer: Nu blomstrer forretningen

2hh078g53isal67b

Da Hans Peter Andersen blev ansat som administrerende direktør for Nordelektro i starten af 2015, hentede virksomheden størstedelen af sine opgaver på licitationsmarkedet.

I dag udgør serviceforretningen 90 procent af en støt stigende omsætning. I samme periode er medarbejderstaben vokset fra 28 til 45.

- For fire år siden traf vi en strategisk beslutning om, at vi ikke længere ville byde på entrepriser i licitation. Det gjorde vi, fordi teknisk service er vores kernekompetence. Vores medarbejdere er nørder, der er sindssygt dygtige til at udvikle individuelle løsninger i dialog med kunden. De trives ikke med fast definerede opgaver med mange gentagelser, siger Hans Peter Andersen.

Service samlet ét sted
Hobro Boligforening er én blandt en hastigt voksende mængde af kunder, der samler ansvaret for vedligehold af samtlige tekniske anlæg hos Nordelektro.

- Ved at samle alle aftalerne har vi optimeret driften betydeligt og fået en større sikkerhed for, at de lovpligtige eftersyn bliver overholdt. Vi bruger færre ressourcer på vedligehold, og som driftschef har jeg fået en sparringspartner, som efterhånden kender vores installationer bedre, end jeg selv gør, siger Lisbeth Pind fra Hobro Boligforening.

Multiservice, som konceptet hedder, er over de seneste år opbygget fra ingenting til nu over 50 faste kunder, som får serviceret alt fra elevatorer og porte til brandalarmering og ventilationsanlæg. Det er en væsentlig årsag til, at Nordelektro sidste år vendte underskud til overskud – og i 2018/19 har kurs mod det bedste årsresultat i flere år.

- Vi oplever, at vi med Multiservice kan differentiere os på andet end pris. Vi skræddersyr en løsning til kunden og overtager ansvaret for drift og vedligehold af samtlige tekniske installationer. Det skaber stor værdi for kunden, fordi de kun skal ringe ét sted hen – i stedet for at bruge tid og kræfter på at holde styr på en masse forskellige leverandører, siger administrerende direktør Hans Peter Andersen.

Randers og Aarhus i sigte
Nordelektro åbnede for to år siden en afdeling i Frederikshavn som supplement til hovedkontoret i Aalborg, og Hans Peter Andersen lægger ikke skjul på, at ambitionen er at vokse yderligere.

- Det er planen, at vi inden for en overskuelig fremtid etablerer os i Randers-området, hvor vi har oplevet stor kundetilgang. Det vil samtidig give nye muligheder i Midt- og Østjylland, som er et rigtig spændende område, siger han og fortsætter:

- Vores største udfordring i forhold til ekspansion er nedbrud ude hos kunderne. Vi kan sagtens køre langt for at lave eftersyn. Men ingen virksomheder vil vente halvanden time på en tekniker, hvis de har driftstop på en kran eller en elevator. Den udfordring kan vi kun løse ved at placere os strategisk flere steder rundt omkring i landet, siger Hans Peter Andersen.

Dato: 14-06-2019
Kilde: building-supply.dk

ME Production sælger 10 scrubbere til Grækenland

csm 90610 15595469013670 89a8cbf5f6

- Vi er allerede kommet godt i mål med de to første installationer, udtaler COO Rasmus Carstens, ME Production.

ME Production i Frederikshavn forsætter fremgangen og har fået en ny ordre på 10 scrubbere.

Denne gang skal scrubberne sendes til Grækenland, hvor det græske rederi Neptune Lines lægger til kaj. Neptune Lines har i dag 16 fragtskibe, som blandt andet fragter biler over Middelhavet. Skibene har en kapacitet på mellem 530-3.800 biler.

- ME Production har før vist, at de kan producere og installere scrubber-systemerne som dem, vi efterspørger. Deres system er tilmed nemt og simpelt at lære for vores besætning. Deres skræddersyede scrubbersystem var også det, som passede til vores skibe, udtaler Technical Superintendent Vangelis D. Dardanos, Neptune Lines.

Det er også med stor tilfredshed, at ME Production byder Neptune Lines velkommen som virksomhedens første græske scrubber-kunde.

- ME Production og Neptune Line har et super godt samarbejde om de 10 installationer, som bygges i Frederikshavn. Neptune Line er yderst professionel at arbejde sammen med, og vi er allerede kommet godt i mål med de to første installationer, udtaler COO Rasmus Carstens, ME Production.

ME Production har en ambition om at skulle levere en scrubber om ugen både i Danmark og Kina, og indtil videre går alt efter planen. Et anlæg koster mellem 7,5 og 10 millioner kroner.

Neptune Lines investering i scrubber-systemer skyldes lovgivningen fra 2016, som siger, at der i 2020 maksimalt må være 0,5 procent svovl i skibes udstødningsgas.

ME Production har siden 1. januar 2018 produceret over 30 scrubbere i Frederikshavn. Det har øget antallet af medarbejdere i Frederikshavn fra 60 til 150. Virksomheden har desuden åbnet en fabrik til ekstra scrubbber-produktion i Kina.

Kilde: kanalfrederikshavn.dk

Dato: 03-06-2019