Nordjysk brand- og redningsskole skal til Filippinerne

Der er indgået samarbejde med Gasteknik og rederiet Terntank.

Nordjysk brand- og Redningsskole og Gasteknik i Norge har indgået et samarbejde med rederiet Terntank i Sverige. Samarbejdet indebærer uddannelse af søfolk i LNG-kurser (liquid natural gas), hvor naturgassen er motorbrændstoffet på rederiets nye skibe. 

Kurset er en grundlæggende sikkerhedsuddannelse for hele besætningen LNG A + alle officerer skal gennemgå en avancered træning (LNG ABC). Uddannelsen af de 200 søfolk kommer til at foregå henholdsvis på Nordjysk Brand- og Redningsskole i Frederikshavn og i Manila på Filippinerne. 

De kursusansvarlige rejser til Manila ultimo april for at få det sidste planlægning på plads, inden kurserne pågår.

Der er allerede hjemmefra dialog med mulige samarbejdspartnere derude

filli brandYderligere info ved henvendelse til:
Ib Steen Nielsen
98 45 61 20 – 29 28 62 05
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Se brandskolens profilfilm

Kære MNF medlem

På generalforsamlingen forleden hørte du om de forskellige kompetenceudviklingsforløb, som er udviklet særligt til den maritime industri. Kurserne bliver udviklet i samarbejde med virksomheder fra industrien, så der sikres en høj relevans af indholdet.

Grundlæggende maritim sikkerhed var et af de kurser, som blev præsenteret. Dette kursus sætter fokus på sikkerhedskulturen og på at medarbejdere, som evt. arbejder i mange forskellige miljøer i Danmark og verden, skal være bevidste om deres handlinger for højne sikkerheden. Kurset er udviklet af Maritimt Brancheudviklingscenter (som dels er støttet at MNF) og bl.a. Vestergaard Marine Service. Kurset gennemføres med undervisere fra MARTEC, Brandskolen i Hvims og Skagen Skipperskole. Kontakt Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. for mere information.

Du kan læse mere om kompetenceudvikling på MBUC’s hjemmeside – www.mbuc.dk


Kommende kurser

Grundlæggende Maritim Sikkerhed

8 - 10 april 2015

10 - 12 juni 2015

12 - 14 august 2015

14 - 16 oktober 2015

Maritim Projektleder

23 april 2015

20 august 2015

Maritimt teknisk engelsk

7 og 14 september 2015
















MAN Diesel & Turbo vinder prisen GST 2015 Award – Green Ship Technology

Økonomi og miljø – grønne skibstekniske løsninger

MAN Diesel & Turbo vandt onsdag aften den 11. marts prisen ’GST 2015’ Green Ship Technology – for økonomibesparende og miljøvenlige skibsfremdrivningsløsninger med konceptet: ”Slow steaming optimization with de-rating and propeller upgrade”. Et koncept som optimerer rederiernes muligheder for at (slow steam’e) sejle langsommere og mere økonomisk med den eksisterende flåde, som oftest er udlagt og optimeret til højere skibshastigheder.

En de-rating / slow steaming pakkeløsning tager typisk udgangspunkt i en MAN B&W to-takts hovedmotor, den mest udbredte for oceangående fragtskibe, som de-rates og optimeres til et nyt driftspunk ved et lavere omdrejningstal. En motor-omtiming og -optimering kan f.eks. omfatte nye turboladere og brændstofdyser, propelleren kan opgraderes til en ny med det effektive MAN Alpha Kappel-design med optimeret bladantal og dette kan kombineres med påbygning af en Mewis Duct på skibsskroget som forbedrer tilstrømningen til propelleren.

En sådan løsning, som er udviklet i et samarbejde imellem MAN Diesel & Turbo i København og Frederikshavn, har vist tanktestresultater med besparelser på 17,5% ved en skibshastighed på 12,5 knob for en serie 150 000 DWT Suezmax tankere. To skibe i denne serie har foretaget opgraderingen og besparelsen er derved også verificeret i drift af skibene. En anden skibsserie har vist en besparelse på 15% efter opgraderingen. Dette resulterer selvsagt i store økonomiske besparelser for operatøren samt reduktion af udstødsgasudledningen af CO2 og kvælstofoxider til gavn for miljøet generelt. En attraktiv investering med kort tilbagebetalingstid.

Prisen for Green Ship Technology 2015 blev overdraget til - MAN Diesel & Turbo’s danske PrimeServ-afdeling ved Thomas Leander, Senior Manager Propulsion, Frederikshavn og Christian Ludwig, Senior Manager 2-stroke Retrofit, København – ved en gallamiddag og ceremoni på Grilleriet i København den 11. marts.

’GST 2015 Award’ Green Ship Technology er en pris som uddeles på den årlige Green Ship Technology Conference (i år i København).

Prisen anerkender den mest innovative teknologi, der gavner havmiljøet og som er taget i brug i de seneste tolv måneder. Formålet med disse er at anerkende den maritime industris fortsatte bestræbelser på at forbedre og opretholde havmiljøet og for at afbøde virkningerne af skibsfarten på den.

Foto fra montagen af den nye MAN Alpha Kappel design propeller.
manalphakappel
En 156,840 DWT Suezmax tankskib installeres her med en 9-meter-diameter 3-bladet MAN Kappel propeller – som en del af en de-rating and upgrading package fra MAN Diesel & Turbo

Foto fra GST 2015 prisoverrækkelsen den 11. marts
gst2015
Fra venstre: Craig Eason, Informa/Lloyd’s List; Christian Ludwig og Thomas Leander, MAN Diesel & Turbo; samt  Andreas Chrysostomou, Department of Merchant Shipping, Cypern