Kvalitetsstempel til maritime uddannelser i Nordjylland

 Billede 08 10 2018 11.40.08

Der var store smil på hos vicedirektør Brian Thomsen, direktør Pia Ankerstjerne og uddannelsesleder Jan Jacobsen, da de mandag stod for at servere drikkevarerne, til at skylle pølserne ned med.

Efter flere års arbejde med at forandre og optimere kvalitetsarbejdet på MARTEC – det maritime uddannelsescenter i Nordjylland – kom det eftertragtede kvalitetsstempel endelig. MARTEC har modtaget en positiv institutionsakkreditering, og kan i fremtiden dermed selv sikre at uddannelserne har den rette kvalitet og relevans. Det har været et langvarigt og krævende forløb, og det blev forståeligt nok en festdag da den endelige afgørelse ramte direktørens skrivebord. Det blev fejret med pølser og Cocio til alle.

Der lød i første omgang et lettelsens suk på MARTEC i Frederikshavn da den positive institutionsakkreditering blev en realitet. Lettelsen blev hurtigt afløst af glæde.

”Det har været et hårdt, spændende og langt forløb, som har stået på i snart 3 år. Derfor er det også en stor forløsning, at vi endelig kom over mållinjen. MARTEC bestod med bravour, og der er god grund til at være stolte af det flotte resultat, som vi nåede i fællesskab. Alle på MARTEC har ufortrødent arbejdet for at nå målet, godt hjulpet på vej af vores aftagervirksomheder, samarbejdspartnere og ikke mindst vores studerende” siger direktør på MARTEC, Pia Ankerstjerne.

Alle videregående uddannelsesinstitutioner i Danmark skal bestå en såkaldt institutionsakkreditering. Derigennem vurderes det, om uddannelsesinstitutionen har en stærk og godt forankret kvalitetssikringspolitik og -strategi, samt god kvalitetsledelse og organisering. 

Samtidigt skal kvalitetssystemet sikre, at uddannelsernes videngrundlag, niveau og indhold og relevans er tilstrækkelig.

Ikke en sovepude

Selvom MARTEC nu er positiv akkrediteret, er dette ikke ensbetydende med, at MARTEC kan eller vil hvile på laurbærrene. Arbejdet med at opfylde kriterierne fra akkrediteringsrådet har smittet positivt af på det løbende kvalitetsarbejde på MARTEC. Denne systematiske opsamling, registrering af data, og opfølgning på kvalitetsarbejdet, understøtter den vedvarende kvalitetsudvikling på hele uddannelsesområdet.

”Den positive akkreditering er et eftertragtet kvalitetsstempel, der betyder, at akkrediteringsrådet har vurderet, at MARTECs kvalitetssikringssystem er velbeskrevet, velargumenteret og velfungerende i praksis. Som systemansvarlig bliver jeg glad og stolt over, at det system og set-up vi har stablet på benene, vurderes egnet til formålet,” fortæller HSEQ Manager på MARTEC, Mette Qvist.

På MARTEC er de altså opsatte på, at arbejde kontinuerligt med at udvikle kvaliteten af undervisningen, og de uddannelser der udbydes på det komplette maritime uddannelsescenter der har til huse i Frederikshavn og Skagen. Målsætningen er, og har altid været, at udbyde relevante maritime uddannelser af høj kvalitet.

”Med dette statslige kvalitetsstempel i hånden får MARTEC nu muligheden for at oprette nye uddannelser og nye uddannelsesudbud, når disse er prækvalificeret og godkendt, samt at foretage justering af eksisterende uddannelser,” udtaler vicedirektør på MARTEC, Brian Thomsen.

Den glædelige nyhed blev fejret med pølser og Cocio til alle ansatte og studerende på MARTECs tre afdelinger MARTEC Hånbækvej, MARTEC Kragholmen og MARTEC Skagen. Køen til pølsevognen strakte sig langt ned af gangene. Der var store smil da direktør, vicedirektør og uddannelsesleder bidrog til festen ved at servere drikkevarer til studerende og ansatte på Hånbækvej.

Fakta

MARTEC er et maritimt og polyteknisk uddannelsescenter som udbyder alle de maritime uddannelser i Danmark. Uddannelserne spænder fra grunduddannelser til videregående polytekniske og nautiske uddannelser. Institutionen udbyder skibsassistent, HF-søfart, skibsmaskinist, maskinmester, sætte-, kyst eller fiskerskipper, styrmand og skibsfører uddannelserne. MARTEC administrerer også Skoleskibet DANMARK og driver en omfattende kursusvirksomhed med fokus på certifikatgivende kurser inden for det maritime, offshore og vindenergiområdet.

MARTEC og Skagen Skipperskole blev den 1. juli 2017 sammenlagt med henblik på at styrke udbuddet af de maritime uddannelser i den nordjyske region og kan nu tilbyde alle de maritime uddannelsesretninger. Også den maritime studentereksamen (HF-Søfart), som tilbydes sammen med Frederikshavns Gymnasium, er styrket, og eleverne tilbydes nu indkvartering på MARTECs skolehjem i trygge og kontrollerede rammer.

Mere information på www.martec.dk

Mere information om MARTEC institutionsakkreditering kan findes på Danmarks akkrediteringsinstitutions hjemmeside: https://akkr.dk/akkreditering/ia/martec/

Kontaktpersoner 

Direktør Pia Ankerstjerne; tlf.: 9620 8888; e-mail: Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. 

Kommunikations- og marketingmedarbejder René Kæseler; tlf.: 3012 3358; e-mail: Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Kilde: martec.dk


333 folkeskoleelever besøger den maritime branche i Frederikshavn

333 folkeskoleelever

333 folkeskoleelever var i dag på besøg hos i alt 14 maritime virksomheder i Frederikshavn, da det maritime brancheudviklingscenter MARCOD i samarbejde Maritime Network Frederikshavn, Dansk Metal, Frederikshavn Kommune, EUC Nord, Frederikshavn Handelsskole, MARTEC mfl. satte fokus på de uddannelses- og jobmuligheder, som den maritime klynge i Frederikshavn kan tilbyde fremtidens arbejdskraft. Udover virksomhedsbesøgene bestod dagen også en lærerig oplevelse med det maritime spil ”Seven Seas” fra WorldCareers.

Arrangement Workforce of the Future er målrettet folkeskoleelever. Det er femte gang, at arrangementet afholdes – og med stor succes. I år var det Frydenstrand Skoleafdeling, Bangsbostrand Skoleafdeling og Privatskolen i Frederikshavn, som deltog i arrangementet.

Som noget nyt blev Workforce of the Future afholdt samtidig med Maritime Career Day og åbent hus om eftermiddagen, som Maritime Network Frederikshavn var vært for. Dagen bød på et væld af aktiviteter på Frederikshavn Havn, herunder uddannelses-, praktik- og jobmesse i telt på Pier 3, besøg på Skoleskibet Danmark, tur i en RIB-båd, opleve beredskabets røgdykkere i aktion, MARTECs fritfaldsbåd, virksomhedsbesøg samt se havnen fra toppen af Kattegat Siloen. Søværnets Tambourkorps var også forbi, hvor de spredte god stemning med skønsang og musik.

  • Vi arbejder tæt sammen med de maritime virksomheder, uddannelsesinstitutioner, kommunen mfl. på at øge kendskabet blandt de unge og deres forældre til de attraktive uddannelses- og jobmuligheder på alle niveauer i branchen. Med Workforce of the Future arrangementet – som et ud af mange initiativer - ønsker vi i højere grad at åbne de unges øjne i forhold til et maritimt karrierevalg, siger Christine Lunde, direktør i MARCOD.

For at forberede eleverne til dagen havde erhvervsplaymaker Tommy Lund Christensen og chefkonsulent fra Frederikshavn Kommune Rikke Bæhrenz Gundersen forud for arrangementet besøgt eleverne i klasserne for at forberede dem til dagen.

Workforce of the Future arrangementerne afholdes endvidere 25/9 i Skagen, 27/9 i Hirtshals og 9/10 i Hanstholm.

Ifølge formanden for Maritime Network og Orskov Yards direktør Christina Ørskov, så er det super vigtigt at vise vores unge mennesker alle de fantastiske karriemuligheder de har i den maritime branche.

  • Vi håber på, at de sammen med deres forældre kan se de mange forskellige jobmuligheder både erhvervsuddannelserne og de mere akademiske, som er i nærområdet, siger hun.

Flere af de deltagende lærere synes også, det var et spændende og relevant event, som giver god inspiration til eleverne, når de skal beslutte sig for deres fremtidige karrierevej.

Se programmet for arrangementet her: http://www.maritimecareer.dk/nyheder/events

Deltagende virksomheder i Frederikshavn:

MAN Energy Solutions
Hytek
Forsvarets Hovedværksted Søværnet
VMS Group
Orskov Yard
Spar Nord Bank
Scanel
Maritime Ship Supply
Nordjyske Bank
Blue Water Shipping
Dansk Materiel Service
Norisol
Victor
Frederikshavn Havn
Scandic The Reef
Mariendal Electrics
Soft & Teknik
Nordjyllands Beredskab - Brandskolen
MARTEC
EUC Nord
Frederikshavn Handelsskole
Tech College

Arrangører & sponsorer:

MARCOD, Dansk Metal, Frederikshavn Kommune, EUC Nord, Frederikshavn handelsskole, Frederikshavn Havn, Nordjyllands Beredskab, MARTEC, Maritime Network Frederikshavn og WorldCareers

For yderligere oplysninger, kontakt venligst

Maria-Louise Vadskær, Marketing og kommunikation, tlf. 26 20 07 21 – email: Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. Anette H. Sørensen, Lærlingekoordinator, tlf. 22 62 48 99 – email: Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.


DFDS bruger 300 millioner på scrubbere hos ME Production

12. september 2018 08:07 | Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen

25x7huns8muhvcxb

Med en ordre på 300 mio. kroner vil DFDS forsynes 12 skibe på Middelhavet med scrubbere fra danske ME Production.

DFDS besluttede i går at investere 300 mio. kroner i scrubbere til sine 12 fragtfærger, der opererer på rutenetværk mellem Tyrkiet og Italien, Frankrig og Grækenland.

De 12 scrubbere leveres af ME Production, en dansk udvikler og producent af tilpassede emissionsreduktionssystemer til marine applikationer, som DFDS har samarbejdet med tidligere. Installationen forventes at begynde allerede i december i forbindelse med forlængelse af et af skibene.

Investeringen sker for at imødekomme den nye globale lovgivning for at begrænse emission af svovl fra skibe, der gælder fra 2020. Ifølge reglerne skal skibe anvende brændstof med mindre end 0,5 pct. svovlindhold eller benytte andre midler, såsom scrubbere, der kan fjerne svovl fra røgen med mindst en tilsvarende effekt på svovlemissionerne.

Investeringen er baseret på scrubber-strategien, der blev sat i søen i 2015 ved overgangen til grænsen på 0,1% svovlindhold for skibe på ruter i Nordeuropa. Denne strategi har vist sig at være en succes i såvel et miljømæssigt som et operationelt og forretningsmæssigt perspektiv, oplyser DFDS i en pressemeddelelse.

- Vi er glade for allerede nu at starte forberedelsen af vores rutenetværk i Middelhavet til det nye globale regelsæt, der træder i kraft i 2020, siger DFDS's CEO Niels Smedegaard i meddelelsen.

Han fortsætter:

- Investeringen vil være til gavn for miljøet og sundheden for mennesker, der bor tæt på havne og kyster, og give både operationelle og økonomiske synergier, som vores omfattende erfaring og viden om skrubberteknologi vil hjælpe os med at nå.

DFDS har vurderet, at det såkaldte hybrid-scrubbersystem er den bedste løsning for Middelhavet. Hybridsystemet gør det muligt at rense svovlet ud af udstødningsgassen både i en åben og lukket proces.

I 2009 var DFDS et af de første danske rederier, der begyndte at teste scrubberteknologi ved at installere et scrubbersystem på en færge. Siden da er 17 skibe udstyret med scrubbere. Med den seneste investering er 29 ud af 49 færger udstyret med scrubbere.


At få et svendebrev er aldrig for sent

oy soeren tim benny

På billedet fra venstre: Mester Søren Larsen, klejnsmede Tim L. Petersen og Benny C. Thomsen

Tim L. Petersen og Benny C. Thomsen fra Orskov Yard kan efter fem ugers svendeprøve på EUC Nord skifte lærlingetitlen ud og kalde sig nyuddannede klejnsmede.

De har begge masser af erfaring fra tidligere jobs i den maritime branche, og dette har været en medvirkende faktor i forhold til, hvor de i tidernes morgen søgte læreplads. Tim L. Petersen er, som han betegner sig selv, ud af en værftsfamilie, så for ham var det naturligt og et stort ønske, at han skulle i lære på et værft, og han er i dag meget stolt af svendebrevet med Orskov Yard stemplet på.

I erhvervsuddannelsessystemet kategoriseres man som voksenlærling, når man er 25 år og derover, og begge nyudlærte er i denne kategori, som også giver mulighed for afkortning af læretiden. Benny C. Thomsen har så meget erhvervsrettet erfaring, at hans læretid har været afkortet med ni måneder, som er en væsentligt periode holdt op imod en læretid på normalt tre år og seks måneder.

Lærlingene hos Orskov Yard er omfattet af den maritime lærlingeordning hos MARCOD, hvor øvrige samarbejdspartnere er VMS Group, MAN Energy Solutions, Hirtshals Yard, Soft & Teknik, Mariendal Electrics, Vestkajens Maskinværksted, KM Automatik, Victor samt KS Maskinteknik.

Lærlingekoordinator Anette H. Sørensen har fulgt lærlingene undervejs, og haft en interessant dialog med lærlingene om grunden til at tage en uddannelse, som de har, i en voksen alder. Begge oplyser samstemmende, at man står meget stærkere på arbejdsmarkedet med en gennemført uddannelse, og at komme i gang lidt senere er bedre end aldrig.

”Der er for eksempel mange flere jobs at søge som faglært end som ufaglært” siger Benny C. Thomsen, der af erfaring ved, hvad han snakker om.

På Orskov Yard er man glad for mikset i lærlingeflokken af unge og de lidt mere modne.

”Vi har kontinuerligt 18 lærlinge i lære på værftet” oplyser direktør Christina Ørskov. ”De helt unge kommer ofte uden den store erfaring fra arbejdsmarkedet, og det giver god mening, at voksenlærlingene fungerer som rollemodeller for de helt unge”, siger Christina Ørskov.

Anette H. Sørensen opfordrer alle virksomheder til at kigge på medarbejderskaren.  Opkvalificering af egne medarbejdere ved for eksempel at indgå voksenlærekontrakt med medarbejderen er også en vej i forhold til efterspørgslen på kvalificeret arbejdskraft.

Fakta om den maritime lærlingeordning

Den maritime lærlingeordning er et samarbejde mellem ti maritime virksomheder, som har ansat en fælles ressource til at tiltrække flere lærlinge til den maritime branche, højne kvaliteten i uddannelserne, understøtte virksomhederne i håndteringen af lærlinge samt koordinere en turnusordning mellem partnerne således, at virksomhederne hjælper hinanden med at uddanne deres lærlinge bedst muligt til fremtiden. Partnere i ordningen er: Orskov Yard A/S, VMS Group A/S, MAN Energy Solutions, Hirtshals Yard A/S, Soft & Teknik A/S, Mariendal Electrics, Vestkajens Maskinværksted A/S, KM Automatik ApS, Victor A/S samt KS Maskinteknik A/S.


Maritime Ship Supply og Drinx indgår strategisk samarbejde

5. september 2018 14:53 | Af redaktionen/SLH

2k5eyd6a2rioqt6b 660 1000

Holdet fra Maritime Ship Supply i hal B1 på SMM-messen.
Foto: Maritime Ship Supply

STORES SUPPLY: Når det nye samarbejde mellem Maritime Ship Supply og Drinx går i luften, er målet at styrke og øge indsatsen på det danske og internationale skibsprovianteringsmarked

Maritime Ship Supply, som også ejer Skibshandler Damsgaard, har pr. 1 september 2018 underskrevet aftale med handelsvirksomheden Drinx om et strategisk samarbejde. Samarbejdet bliver så tæt, at Maritime Ship Supply i 2019 flytter ind i administrationsbygningen hos Drinx og indgår i Drinx’ lagerkapacitet i Frederikshavn. Maritime Ship Supply’s lager nedlægges, og de to virksomheder får således fælles indkøbs- og lagerfunktion.

Det oplyser Maritime Ship Supply i en pressemeddelelse under SMM-messen i Hamborg i denne uge.

Drinx stiller 300 kvm frysehus og 35 kvm kølehus til rådighed for Maritime Ship Supply, og opbygningen af nyt køle- og frysehus påbegyndes i løbet af meget kort tid. Nybyggeriet forventes at stå færdigt i foråret 2019, hvor Maritime Ship Supply herefter vil flytte ind.

Mulighed for yderligere vækst

Det gøres dog klart af direktør for Maritime Ship Supply, Poul-Ole Jensen, at Maritime Ship Supply fortsat udelukkende varetager sine kunder på Skibsprovianteringsmarkedet:

- Vi vil fortsat varetage bestillingerne fra vores kunder. De vil ikke mærke forskel ved, at vi indgår i tæt samarbejde med Drinx om fælles indkøb og levering. Samarbejdet skal være med til at frigive økonomiske midler til Maritime Ship Supply, som vi kan bruge til at investere yderligere i den stigende vækst, vi oplever, på markedet. Vi har stor interesse i at indgå samarbejde med de store krydstogtsselskaber. Dette kræver, at vi nytænker, og det er samarbejdet med Drinx et resultat af, udtaler Poul-Ole Jensen.

Maritime Ship Supply vil derfor fortsat levere proviant til kunder på vand, mens Drinx varetager leveringer til kunder på land – virksomhederne holder deres kunder adskilt og fungerer fortsat som to virksomheder.

Alle bestillinger af skibsproviantering skal således fortsat gå til Maritime Ship Supply, og kunderne vil genkende de medarbejdere, som de hidtil har handlet med hos Maritime Ship Supply. De flytter nemlig med, når Maritime Ship Supply får ny adresse.

- Jeg ser frem til et rigtig spændende samarbejde med Drinx, og det bliver en kæmpe gevinst for udviklingen af Maritime Ship Supply. Samarbejdet skaber en positiv ressourceudnyttelse – ikke kun for os men for begge virksomheder”, lyder det endvidere fra Poul-Ole Jensen.