Knudsgaards sjældne direktør-jubilæum

IMG 0695

Poul Knudsgaard fejrer i denne måned 10 års jubilæum som direktør på MAN Diesel & Turbo i Frederikshavn. Ud af virksomhedens 19 direktører siden 1883 har kun to været direktør i længere tid. Stifteren Lauritz Peter Houmøller og den tredje direktør, Aage Laursen, var begge mere end 30 år på posten. 

Poul Knudsgaard er således blot virksomhedens tredje direktør, som har 10 års jubilæum.

- Det er faktisk lidt underligt. Jeg synes de 10 år er fløjet afsted, og normalt er 10 års jubilæum jo ikke noget særligt her hos os. Vi har rigtig mange 25 og 40 års jubilarer og har i december sagt farvel til en trofast medarbejder efter 50 år. Om det er godt eller skidt, vil jeg lade andre vurdere, men jeg har haft 10 spændende år med mange forskelligartede opgaver og oplevelser, siger Poul Knudsgaard.

Hvad er du mest stolt af i de 10 år?

- Der er mange ting at være stolt over, men jeg vil her nævne to ting: Allerførst er det den "kultur-revolution" - eller "transformation" - vi har været i gang med siden 2010 her på Site Frederikshavn. Vi har flyttet sitet fra at have været "en fabrik" til i dag at være en stor moderne videns- og serviceorganisation med et serviceakademi i verdensklasse og med mere fokus på nye teknologier, for eksempel med et af Europas mest moderne motortestcentre, hvor vi har testet MAN’s nyeste produkt (MAN175D High Speed-motor).

- Dernæst, men rangerende lige så højt, er det at have været med til at skabe en kultur på Site Frederikshavn, der er præget af viljen til samarbejde og respekt for hinandens fagligheder og roller. Vi har derigennem skabt en arbejdsplads, hvor der ud over fokus på at skabe gode økonomiske resultater også er fokus på trivsel og sikkerhed. Jeg oplever, at vi har en arbejdsplads, hvor vi alle er stolte af at arbejde.

Hvordan har MAN Diesel & Turbo det i Frederikshavn lige nu?


- Vores største udfordring er, at vi på markedet for motorreservedele - som er vores absolut største forretning – de seneste par år har oplevet en stadig stigende priskonkurrence. Dette er en stor udfordring, men ikke uoverstigelig, så vi er i fuld gang med at omstille os til de ændrede markedsvilkår. Derudover har nybygningsmarkedet for skibe været nede i en bølgedal de seneste par år, hvilket vores propellerforretning har mærket. Heldigvis ser vi nu lys forude og oplever en stigende optimisme hos vore kunder, så vore sælgere har pænt travlt.

- Mere lokalt i Frederikshavn er vi i fuld gang med få færdiggjort projektet med at bygge en montagelinje til vore "nye baby", High Speed-motoren MAN175D. Herudover at få opdateret vore ISO-certificeringer indenfor kvalitet og miljø til den nyeste version af standarderne.

- For mig personligt har det sidste halve år også budt på en udfordring med at finde erstatninger for en leder, som sidste år fik chancen for tre år i udlandet som prroduktionschef på vores fabrik i Saint Nazaire i Frankrig. Dette skift gjorde, at vi gav organisationen et tjek og har lavet lidt om, og derfor fik jeg brug for to nye ledere til at erstatte ham. 

I skal til sommer montere motorer igen. Hvilken fornemmelse giver det i kroppen?

- Det giver primært en fantastisk god fornemmelse. Det er skønt efter at have lukket motorproduktionen i 2009/2010 nu at få lov til at være med til at bygge en helt ny montagelinje op. Vores daværende fællestillidsmand er lige blevet ny tillidsmand for vore Metal-medarbejdere på Niels Juels Vej, og vi er enige om, at det er en noget sjovere opgave at samarbejde om.

- Jeg har dog et lille men, for som nævnt har vi siden 2010 forsøgt at få skabt en selvforståelse af os som en moderne videns- og service-virksomhed og ikke længere en fabrik. Vi er langt med denne transformation, så kunsten bliver nu at fastholde denne historie om, at vi er en profitabel videns- og service-forretning, som fremover også har en mindre montage/produktionsdel.

Hvordan kommer dine næste 10 år som Site Manager til at forme sig?

- Jeg er sikker på, at også de næste 10 år bliver en uforudsigelig rejse med mange forandringer. For mig at se bliver nogle nøgleord for de kommende 10 år: Kundefokus, digitalisering, internationalisering og bæredygtighed. Det vi i koncernen kalder "Decabonisering".

- Hertil kommer, at jeg oplever, at de nye generationer, som nu kommer ind på arbejdsmarkedet, har helt andre livsværdier end min generation, blandt andet vedrørende jobloyalitet og deraf følgende flere jobskift i løbet af et arbejdsliv. Det skal vi som virksomhed lære at tackle.