Samarbejde styrker og udvikler fremtidens maskinchefer

pm final

På billedet fra vestre: Kaj Egede v/Royal Greenland, Ole Jensen - maskinmester og Jens Christian Kristiansen v/ Soft & Teknik

Skal man arbejde som maskinchef på en moderne fisketrawler, så skal kompetencerne være i orden. Dette ved man hos Royal Greenland, som med en trawler-flåde på 16 skibe og 2 nybygninger på vej, har en lang erfaring med at finde og uddanne de dygtigste folk.

Rederiet medvirker gerne selv i styrkelsen af medarbejderes kompetencer og er ikke bange for at gå nye veje for at udvikle medarbejdernes kompetencer.

Med MARCOD som tovholder, så har Royal Greenland og Soft & Teknik lavet et samarbejde med den nyansatte og nyuddannede maskinmester Ole Jensen. Når Ole Jensen ikke er ude at sejle, så arbejder han i stedet hos Soft & Teknik med en række fastlagte opgaver, som understøtter hans arbejde på trawlerne.

”Jeg har været utrolig heldig, at jeg lige efter min uddannelse er kommet med i denne ordning hos Royal Greenland og Soft & Teknik. Det er en meget spændende karrierestart for mig, hvor jeg både kommer ud at sejle og lærer en masse om systemerne om bord - begge dele med gode vejledere til at hjælpe mig.” Siger Ole Jensen.

Royal Greenland har et stærkt fokus på at udvikle sine unge medarbejdere. Trawlerne i dag er kæmpe fabrikker, som hver især fisker  store værdier op af havet og det er i denne sammenhæng rigtig vigtigt, at kompenteceniveauet hos besætningen er højt. Bemandingschef Mika Heilmann fra Royal Greenland arbejder dagligt med at sikre besætningerne ombord på trawlerne. Han siger:

”Det er rigtig vigtigt for os at understøtte vore kollegaers faglige udvikling. Vi har en helt klar interesse i dette - både i forhold til vores drift om bord på trawlerne, men også som en del af vores sociale ansvar - og begge dele vil vi gerne investere i”.

Hos Soft & Teknik ved man godt, at man udover at drive en sund økonomisk virksomhed også har en social forpligtigelse for at medvirke til uddannelse af unge mennesker. Direktør Jens Christian Kristiansen fra Soft & Teknik udtaler:

”Vi vil rigtig gerne være med til at understøtte udviklingen hos unge mennesker og give noget af vores viden videre. Vi uddanner allerede flere lærlinge og er med i MARCODs lærlingeordning, men vil også gerne indgå i nye samarbejdsformer med spændende virksomheder.”

Hos MARCOD er man glad for at dette samarbejde er kommet op at stå. Konsulent Peter Møller fra MARCOD udtaler:

”Kompetenceudvikling og kvalificeret arbejdskraft er på manges læber i den maritime branche i Nordjylland, så når vi kan hjælpe virksomhederne med at samarbejde på tværs for at få gode fremtidige kandidater, så vil vi meget gerne dette. Det er klyngearbejde, når det er bedst 😊

Kontakt
Peter Møller, MARCOD – Telefon 5077 0000 eller E-mail: Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Fakta om MARCOD
MARCOD er et maritimt brancheudviklingscenter og klyngesekretariat, som støtter udviklingen hos små og mellemstore maritime virksomheder i den nordjyske maritime klynge. MARCOD er en specialiseret maritim erhvervsfremmeaktør med indgående kendskab til den maritime branche og et omfattende netværk til maritime aktører i Danmark og internationalt. MARCOD er etableret ultimo 2010 og støttes i perioden 2016-19 af Vækstforum Nordjylland, Business Region North Denmark, nordjyske kommuner og havne, maritime netværk, medlemmer og diverse fonde. MARCOD er organiseret som en fond og har base i Frederikshavn med satellitkontor på Aalborg Havn. Centret har otte ansatte og er sølvcertificeret i henhold til EU’s fælles klyngeinitiativ ECEI. MARCOD arbejder med netværksudvikling, maritim sparring, forskning og vidensdeling, kvalificeret arbejdskraft samt branding. MARCOD driver endvidere Scale-up Denmark vækstprogrammet for den maritime branche i DK.


Torm investerer i scrubbersamarbejde med ME Production i Kina

9. november | Maritime Danmark

torm invest

TORM plc har etableret et joint venture med ME Production og Guangzhou Shipyard International. Joint venturet, ME Production China, skal fremstille og installere scrubbere i Kina og levere dem til en række maritime erhvervskunder både til nybygninger og eftermontering på skibe

”Vores mangeårige relationer med GSI og ME Production har bidraget til at starte dette unikke joint venture på et tidspunkt, hvor efterspørgslen efter scrubbere ventes at stige betydeligt. Det strategiske skridt giver os en betydelig økonomisk interesse i et samarbejde, der har potentiale til at blive en international scrubberproducent i stor stil. Det vil også betyde, at TORM opnår attraktive priser for scrubberinvesteringer, der i forvejen har en kort tilbagebetalingstid”, siger direktør for TORM Jacob Meldgaard.

TORM får en ejerandel på 27,5 procent i det nye joint venture med ME Production, der er en førende scrubberproducent og værftet Guangzhou Shipyard International, som er en del af China State Shipbuilding Corporation.

TORM har bestilt i alt 16 scrubbere hos ME Production China og underskrevet en hensigtsaftale om yderligere 18 scrubbere med det nye joint venture. Med disse ordrer har TORM forpligtet sig til at installere scrubbere på 21 skibe og eventuelt op til 39 skibe eller cirka halvdelen af TORMs flåde.

Investeringsudgifterne relateret til de bekræftede scrubberordrer er i gennemsnit anslået til under to millioner USD pr. scrubber, herunder installationsomkostninger. TORM forventer at kunne opnå finansiering for en væsentlig del af denne investering.

”Vi er meget glade for at indgå i et joint venture, der vil udnytte synergierne hos en ledende scrubberfabrikant, et af verdens største værfter og TORM, en af verdens største produkttankvirksomheder. Ud over det fælles økonomiske potentiale giver det os mulighed for at sikre tilgængeligheden af højkvalitets scrubbeer, hvilket kan være en udfordring for nogle redere, da vi nærmer os 2020-fristen for overholdelse af svovlindholdet fra IMO ”, siger chef for teknisk division hos TORM Jesper S. Jensen.


Committed to our customers for more than 60 year

7. november 2018 | orskov.dk

orskov 1

This year the shipyard can celebrate their 60th anniversary. Arne Ørskov Christensen founded the shipyard in 1958 and since then the family have driven the activities at the Port of Frederikshavn. Through the years, the shipyard grew fast and in 1972 the next generation took over the responsibility of the company. However, in the 90’s the competition from the far east made it difficult to run a new-building shipyard. In 2003 Niels Ørskov Christensen chose to close the new-building activities, which meant the beginning of a new era for the Ørskov family.

It was time for the 3rd generation of the family to take over the newly established repair shipyard called Orskov Yard A/S. Jeppe Ørskov became Managing Director and Christina Ørskov the Chairman of the Board.

The new company focused, primarily, on service and repair of ships from all segments of the maritime industry. This was set up with a wide range of collaborating companies located in the maritime cluster in Frederikshavn. The shipyard, quickly, had success and the development and recognition from the costumers went fast. In 2014 Orskov Yard was triple certified with ISO 9001, 14011 and 18001 certifications. After 12 successful years as Managing Director Jeppe Ørskov passed away. Now the well-established and recognized shipyards’ Executive Board consists of Christina Ørskov and Lars Fischer.

Press release – In Danish only

Familien Ørskov fejrer 60 år med værftsaktiviteter på Frederikshavn Havn

I 2018 kan familien Ørskov fejre 60-års jubilæum. De har dermed drevet værftsaktiviteter på havnen i Frederikshavn siden 1958. Det hele startede som Ørskov Christensens Stålskibsværft – gennem årene har virksomheden udviklet sig og for 15 år siden ændrede de navn til det nuværende ORSKOV YARD. Jubilæet fejres på lørdag med et brag af en fest for alle ORSKOV YARD ansatte.

Arne Ørskov Christensen etablerede virksomheden som et nybygnings-skibsværft, hvor konstruktion og bygning af nye stålkuttere var omdrejningspunktet for aktiviteterne, og gennem årene udviklede Ørskov Christensens Stålskibsværft sig hurtigt til andre og større skibstyper. *

”I 1972 overtog jeg ansvaret for driften af virksomheden, hvor vi frem til 2003 byggede over 200 skibe. Men med tiden blev konkurrencen fra østen dog for stor, og jeg valgte derfor at lukke nybygningsværftet ned i 2003,” siger bestyrelsesformand Niels Ørskov.

Det blev begyndelsen på en ny æra for familien Ørskov. Den næste generation overtog driften i det nyoprettede selskab, ORSKOV YARD A/S. – med Jeppe Ørskov som direktør og hans søster Christina Ørskov som bestyrelsesformand. Det nye selskab havde primært fokus på service og reparation af fartøjer fra stort set alle segmenter i den maritime industri.

”Succesen blev opnået sammen med en række stærke samarbejdspartnere fra den maritime klynge i Frederikshavn. Udviklingen gik stærkt, og jeg er meget stolt af at være 3. generation af Ørskov familien, som er med til at udvikle og drive virksomheden videre – og mon ikke den 4. generation også er på vej. ” siger direktør Christina Ørskov med et smil.

Efter Jeppe Ørskovs alt for tidlige død i 2015, består direktionen i ORSKOV YARD i dag af Christina Ørskov og Lars Fischer. Missionen i 2018 er stadig den samme som i 2003, da ORSKOV YARD A/S blev grundlagt – at levere højkvalitets skibsreparationer og være blandt de absolut bedste i verden på området. Både når det gælder faciliteterne og kompetencerne blandt virksomhedens mange ansatte.

ORSKOV YARD servicerer fortsat en bred skare af segmenter fra hele den maritime branche. Alle skibstyper i vidt forskellig størrelse, såsom offshore support skibe, færger, fiskefartøjer, tankskibe og militærfartøjer er at finde blandt virksomhedens kunder. Fartøjerne anløber Frederikshavn fra nær og fjerne egne for at få udført reparation og vedligehold hos ORSKOV YARD.

”ORSKOV YARD er geografisk godt placeret og vores faglige og håndværksmæssige niveau er højt. Faciliteterne er moderne, og der investeres til stadighed i værftet, så det også i fremtiden er muligt for ORSKOV YARD at møde kunderne og deres krav med udgangspunkt i de bedst tænkelige forhold.”siger direktør Lars Fischer

For 35 år siden kunne Ørskov Stålskibsværft fejre 25-års jubilæum. I den anledning blev der udgivet en jubilæumsavisen ved navn ”Ørskov-Sprøjt” I kan læse hele avisen på ORSKOV YARDs nye hjemmeside: www.orskov.dk

orskov 2

Fakta om ORSKOV YARD A/S

ORSKOV YARD vedligeholder, reparerer og ombygger mange forskellige skibstyper. De tilbyder et bredt udvalg af maritime ydelser, hvor de i tæt samarbejde med andre maritime specialister tilbyder fleksible, one-stop løsninger, som dækker alle områder indenfor skibsreparation og ombygning. Deres faciliteter dækker et større område på havnen i Frederikshavn og inkluderer 3 dokke, kraner, kajer og specialiseret værkstedsfaciliteter. Ydelserne spænder vidt og inkluderer bl.a. stål- og rørarbejde, maling, vedligehold og installation af elektriske systemer, overhaling af mekaniske komponenter, opgradering af aptering, samt certificering af kraner og redningsudstyr.

For yderligere oplysninger, kontakt venligst
Lisa Hansen, PR & marketingkonsulent, telefon 28185718, e-mail: Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.


Ordre-boom hos frederikshavner-virksomhed

1. november 2018

scrubber1

Et anlæg koster mellem 7,5 og 10 millioner kroner i salgspris. ME Productions skal levere et om ugen. Foto: Jesper Christiansen

Se videoindslag her

ME Production i Frederikshavn er midt i et sandt eventyr. Ordrene står i kø og virksomheden skal ansætte i stor stil for at kunne levere de mange ordre.

Ordrebogen bugner hos ME Production i Frederikshavn. Det er nye og skrappere regler for, hvor meget svovl en skibsmotor må udlede, som er med til at mangedoble produktionen af såkaldte scrubber-anlæg til skibsmotorer.

- Det har været en god sommer, siger økonomidirekør Lasse Hansen om de mange ordre, som virksomheden har fået de seneste måneder.

Ved at installere den store scrubber i skibets skorsten lever det op til de nye og strengere krav til svovlindholdet i udstødningsrøg.

I dag må der udledes 3,5 procent svovl i udstødningen fra skibe. I 2020 må det makimalt være 0,5 procent.
Produktionen af scrubber-anlæg er på vej til at blive et sandt eventyr for Frederikshavner-virksomheden.

ME Production begyndte produktionen af scrubbere i 2014, men på fire år leverede virksomheden kun seks scrubbere. De nye lovkrav har sat gang i ordrene.

- Jeg har lige snakket med vores direktør. Han er på vej til Grækenland for at skrive under på den næste ordre, siger Lasse Hansen.

Alene de seneste tre måneder har ME Production solgte 20 anlæg og fremtidsudsigterne er mere end gode.

- Vi kommer op på at levere et scrubber-anlæg om ugen. Det er immervæk noget, når man tænker på, at et anlæg koster mellem 7,5 og 10 millioner kroner i salgspris, siger økonomidirektør Lasse Hansen.

Virksomheden har i dag 65 ansatte. Medarbejderstaben skal udvides hurtigst muligt.

- Vi mangler gode kollegaer til at hjælpe os. Lige nu skal vi bruge 10-15 svejsere og montørere, som er vant til at arbejde i rustfrit stål, siger projektleder Jesper Juel fra ME Production.

Derudover skal der ansættes en antal projektledere og andre funktionære, så medarbejderstaben kommer et godt stykke over 100 mand.


Kvalificeret arbejdskraft - det er lige os!

12. oktober 2018

kvalificeret arbejdskraft

På billedet fra venstre: På billedet fra venstre: Søren Krogh, Kim Brohus, Rune Olsen fra VMS Group, Brian Sproegel og Magnus T. Christensen fra Vestkajens Maskinværksted, Morten Knudsen fra VMS Group, og Mikkel M. Hansen og Kim Hansen fra Orskov Yard

”Hvis arbejdsmarkedet er klar til os – så er vi nu klar til det”, lyder det fra Magnus T. Christensen fra Vestkajens Maskinværksted, Mikkel M. Hansen fra Orskov Yard samt Rune Olsen og Morten Knudsen fra VMS Group, der står med hvert sit dugfriske svendebrev som skibsmontører. Et svendebrev, der åbner dørene til et arbejdsmarked, der i den grad efterspørger kvalificeret arbejdskraft.

De fire lærlinge har været omfattet af den maritime lærlingeordning, der huses af MARCOD, og som omfatter i alt 60 lærlinge ansat henholdsvis hos Orskov Yard, VMS Group, MAN Energy Solutions, Hirtshals Yard, Soft & Teknik, Mariendal Electrics, Vestkajens Maskinværksted, KM Automatik, Victor samt KS Maskinteknik.

Lærlingekoordinator Anette H. Sørensen har fulgt de ny udlærte unge mænd gennem deres læretid og på spørgsmålet om, hvorfor de har valgt lige netop skibsmontøruddannelsen, er svarene, at det er en uddannelse, hvor ingen dage er ens, man får mulighed for at rejse jorden rundt, og man skal bruge både hoved og hænder.

Rune Olsen har allerede i sin læretid været på så mange rejsejobs, at han kan skrive jorden rundt på CVet. En mulighed Magnus T. Christensen ikke har haft i sin læretid, men som han har en drøm om at indfri, nu hvor han er udlært.

- Skibsmontøruddannelsen er en meget alsidig uddannelse, hvor rejseaktiviteten afhænger af den enkelte virksomheds produkter og ydelser, fortæller Anette H. Sørensen.

Nogle lærlinge lever og ånder for at komme ud i verden, mens andre har det bedst med dagligt at kunne køre til og fra arbejde, og selv om navnet skibsmontør henleder tankerne til den maritime branche, er det en uddannelse, der kan bruges i mange andre brancher.

- De fire ny udlærte står derfor med nogle super stærke kort på hånden i forhold til deres fremtidige arbejdsliv, siger Anette H. Sørensen.

Også hos EUC Nord oplever man i dette skoleår en markant stigende interesse for uddannelsen til skibsmontør, som også er mulig at gennemføre som en EUX uddannelse, hvor man kombinerer en erhvervsuddannelse med en gymnasial eksamen.

Pt. går tyve elever på uddannelsen første del grundforløb 2, og yderligere kommer der elever fra grundforløb 1, hvor eleverne har valgt indgangen Teknik, Metal og Motor. Sidstnævnte har endnu ikke valgt uddannelse, men der er flere der har tilkendegivet, at de vil gå videre på skibsmontøruddannelsen til januar, siger uddannelseschef Jesper Clausen.

At tage en erhvervsuddannelse er et rigtigt godt valg, og disse fire unge mænd er stolte af deres uddannelse og med et solidt svendebrev og faglig stolthed i bagagen, så kommer man rigtig langt, er de alle enige om.

Fakta om den maritime lærlingeordning

Den maritime lærlingeordning er et samarbejde mellem ti maritime virksomheder, som har ansat en fælles ressource til at tiltrække flere lærlinge til den maritime branche, højne kvaliteten i uddannelserne, understøtte virksomhederne i håndteringen af lærlinge samt koordinere en turnusordning mellem partnerne således, at virksomhederne hjælper hinanden med at uddanne deres lærlinge bedst muligt til fremtiden. Partnere i ordningen er: Orskov Yard A/S, VMS Group A/S, MAN Energy Solutions, Hirtshals Yard A/S, Soft & Teknik A/S, Mariendal Electrics, Vestkajens Maskinværksted A/S, KM Automatik ApS, Victor A/S samt KS Maskinteknik A/S.